Article Image
(0 i! ur industriel synpunkt, af behofvet högeligen päkallad och det måhända företrädesvis i detta land, hyarsl förnämsta exportartiklar besta af sådana varor, hvilka till följd af sitt, i förbällande till qvantitetev, lägre värde, icke kunna bära dryga transportkostnader. Je vägars inrättande här i riket torde ock sannolikt fi jeller sednare komma att utgöra ett oundgängligt vilkor för möjligheten att i hänseende till försäljningspri serne å inhemska varor uthålla täflan med utländningen, hvarjemte den genom ifrågavarande kommunikationsmedel lättade omsättningen af de särskilda provinsernas alster och tillverkningar naturligtvis skullel komma att utöfva ett verksamt och välgörande inflytande på den inrikes handelns och rörelsens befrärajande., . Jemte de mängfaldiga öfriga fördelar, som ge-j nom införande af meranämnde nya kommunikationssätt skulle beredas, synes det förhällande för!jent afl synnerlig uppmärksamhet, att då, i följd af landets vidsträckthet och de i klimatiskt afseende emellan dess särskilda delar förekommande olikheter, hädanefter som hittills. stundom torde inträffa, att, medan en eller flera af rikets provinser hemsökes af missväxt, andra deremot hugnas med ymniga skördar, den för de förra i sådant fall behöfliga undsättning, hvilken tillförene ej sällan, i anseende tillsaknad aftjenliga transportmedel, ej kunnat från inrikes orter erhällas, skulle genom jernvägsförbindelsers inrättande, utan svärighet och med skyndsamhet kunna anskaffas från de inhemska landskap, som ega en öfverflödig spanmälstillgäng; och bör slutligen ej heller förbises den genom jernvägskommunikationer uppstående lätthet af truppers hastiga sammandragning på de punkter, hvarest deras närvaro af-en eller annan anledningl kan erfordras: ; Hvad beträffade den ifrågaställde uti Kongl. Möj:ts nådiga skrifvelse, omförmälda jernvägsanläggningen mellan Örebro och T:ls lastageplats vid Wenern, yttrade Rike:s ständer: att enär denna jernbana är ämnad att bereda direkt samband emellan rikets betydligaste insjöar och derigenom befordra en hastigare förbindelse emellan Sveriges 2:ne folkrikaste städer, samt derjemte skulle komma att hafva sin sträckning dels genom, dels i: grannskapet af flera utaf rikets bergslager, synes densamma, med hänsigt till de dermed för trafiken äsyf tade fördelar, och deribland den lättade afsättninger af ortens högstanhsenliga jerntillverkning och tillgodogörandet af dess betydliga skogar, otvifvelaktigt vard att hänföra till de inhemska jernvägsanläggningar; hvilka företrädesvis äro förtjenta att medelst bidrag af allmänna medel befrämjas; äfvensom ä en annar sida, resultatet af detta företag, för hvilket, af nyss anförda grunder, bör kunna päräknas en icke obe tydlig inkomst, af säväl passagerare som varor, torde kunna betraktas såsom mättstock för bedömande af den större eller mindre lämpligheten af jernvägart anläggande i Sverige., Härefter utfärdade Kongl. Maj:t, d. 28 Dec. 1848, oktroy för ett bolag för utförande ai denna jernväg, hvilket kallades: svenska och engelska aktiebolaget för jernvägen emellan Örebro och Hult. Som man vet kom detta bolag icke till stånd. Vid sistlidne riksdag väcktes nya förslag i ämnet. Enligt dessa skulle anlöggningskostnaden för jernvägen mellan Örebro och Hult nedgättas till 3 millioner rdr, och erbjöds dessutom att emot en kostnad af 2 millioner rdr utsträcka jernvägen från Örebro till Köping, ungeför 6!7; mil, men för utförandet begärdes nu en räntegaranti af 3 procent. Sedan lifliga debatier om dessa förslag föregått hos statsutskottet och i riksståndens plena, fattade rikets ständer följande hufvudsakliga beslut i, frågan, nemligen: 1:0 Derest för utförandet af den ifrägavarande jernbanan emellan Köping, Örebro och Hult, ett bolag, ät hvilket Kongl. Maj:t finner detta företag kunna med säkerbket anförtros, bildar sig inom slutet af år 1852 och inom nyssnämnde tid jemväl börjar anläggningen af banan, så förbinder svenska staten sig att, i händelse under ett eller flera af de 40 är, som förflyta näst efter jernbanans fulländande och öppnande till allmän trafik, jernvägsbolagets årliga nettoinkomst skulle, enligt bokslut, som undergätt granskning af de personer, hvilka Kongl. Maj:t dertill förordnar, befionas understiga tvåhundrafemtiotusen (250,000) rdr bko motsvarande 5 proe. ä den beräknade anläggningskostnaden fem millioner rdr, till bolaget erlägga fyllnaden i förstnämnde belopp, hvaraf beräknas fyra procent ränta ä detvid hvarje ärsliqvid återstående kapitalbelopp och äterstoden utgör kapitalafbetalning; kunnande denna statens ansvarighet i intet fall utsträckas utöfver 250,000 rdr för äret, hvaremot, om anläggningskostnaden icke skulle uppgå till förslagssumman, statens ansvarighet inskränkes till ett belopp, svarande emot 5 proc. ä den verkliga utgiften, deruti likväl inberäknad 5 proc. ränta under byggnadstideh ä det aktiekapital, som för arbetets utförande varder derpå nedlagdt, äfvensom all förbindelse till ansvarighet från statens sida förfaller, derest något bolag icke inom här ofvan stadgad tid uppstär och börjar anläggningen. 2:o Jernvägsbanken får anläggas för enkel bana; men med skyldighet för bolaget, att icke sallenast det oaktadt läta genast vid bänans första anläggning uppföra alla -broar och öfriga byggnader, för hvilka sädant af Kongl. Maj:t anses nödigt, till den bredd, som för jernväg med dubbla banor erfordras, utan ock, dä Kongl. Maj:t finner trafiken sådant påkalla utlägga banken till dubbel bana, och derå anbringa rails m. m. utån nägon ökad kostnåd för staten. 3:0) Jerhbanan skall vara färdig att upplätas till allmänt begagnande sednast vid 1855 års slut ochsedermera, i öfverensstämmelse med ett af K. M:t utfärdadt reglemente, fortfarande underhällas i fullt ändamälsenligt skick och verksamhet, hvilket skall styrkas genom .en ärligen anställd besigtning, innan. utdelning å jernvägsaktierna får ega rum. 4:0) Efter förloppet af de 40 år, under hvilka -staten garanterat bolaget den bestämda räntan och amorteringen, uppgående årligen till fem procent af den verkliga anläggningskostnaden, denna sistnämnda dock beräknad högst till fem millioner rår bko, kommer jernbanan med drrtill hörande jord, byggnåder, werkKäder och materiel, af hvad beskaffenhet den vara må, att i fullgodt skick utan lösen eller särskild vedergällning tillfalla svenska staten, ehvad staten under den föregående tiden må hafva tillskjutit större eller mindre belopp.Vill staten före utgängen af ofvannämnde är till sig lösa jernvägen, vare sädant äfven tillåtet, dock skall i denna händelse lösesumman, derest öfverenskommelse icke på annat sätt träffas, sälunda bestämmas, att sedan egendomen blifvit värderad af en utåf ojäfvige och falkunbige personer bestäende kommittå, hvars ledamöter utses till balfvå antalet af Kgl. Maj:t och till: dem andra hälften af bolaget, samt sjelfva utom sig välja en ordförande, och ifrån det af bemälde kommitte fastställda värde afräknats hyad staten må hafva till anläggningskostnadens amortering kontant tillskjutit,äterstående värdebeloppet förhöjes. med tjugofem procent: 5; 5:0) Bolaget skall ega sitt säte i Sverige och kom;

12 maj 1852, sida 2

Thumbnail