Article Image
— Man läser i Werml. Korrespondenten: Ett för orten högst vigtigt beslut är fattadt, nemligen att bringa till utförande det omnämnda projektet att förbinda sjöarne Yngen och Östersjön med en jernväg om 14,400 alnars längd, föratt dels medelst denna och dels sjötransport, förutom en ytterligare liten jernväg emellan Mögsjön och Öijevettern, öppna en god och gen kommunikation till Bergsjön, vid hvilken Christinehamnsjernvägen vidtager. Som det nu är utrönt att denna anläggning, på samma gäng den erbjuder en genare väg till Wenern, än den andra föreslagna, genom den tilltänkta Bjurbäckskanalen, derjemte icke kommer att kosta på längt när hälften af först en jernväg med ytterst svär lokal frän Yngens strand till Filipstad vid Daglösen, och sedan en kanalledning förbi Bjurbäcken; så bör följaktligen äfven transportkostnaden för hela den stora massa af effekter som uppsamlas på Yngens vattendrag derå blifva högst betydligt lägre, än hvad den skulle komma att blifva på Bjurbäckskanalen, och alla trafikanterne på denna vigtiga farled mäste således finna sin stora fördel vid att uppmuntra den nu föreslagna jern vägen framför kanalanläggningen. — Sannt är att Filipstad härigenom skulle komma att lida en minskning uti-sin hittillsvarande rörelse; men för detta lilla samhälles bästa torde icke vidsträckta bergslagers vigtigaste intressen böra helt och hället äsidosättas. Skulle vid realiserandet af förestående förslag trafikanterne på den andra farleden anse den tillämnade Bjurbäckskanalen dä icke kunna bära sig, så kunde möjligen en billig liten jernväg emellan Asphyttan och Nedra Bjurbäcken vid Stora Lungen ersätta densamma. Nära tvätredjedelar af kostoaden för nu tillämnade jernvägsanläggning äro redan tecknade, och resten lärer icke blifva svär att få tillsammans, dä sä mängas vigtigaste intressen dermed äro förbundna. Inbjudning lärer redan utgätt, och meningen är att börja arbetet i sommar,

25 februari 1852, sida 3

Thumbnail