Article Image
PARKERS VATTENHJUL. Denna vigtiga uppfinniog är numera allmänt i bruk inom de nordsmerikanska fristaterra. Genom de noggrannaste vetenskapliga undersökningar och iakttagelser har man funnit, att det nya vattenbjulet i alla händelser, antingen det användes i stället för öfver-, bröst-, ineller underfalishjul, ger större effekt och tillgodogör en gifven vattenmeassa bättre, än de nyssnämnde. Det nya bjulets enkelhet, dess egenskap Att ej hämmas af is eller bakvatten, dess lätta tillgänglighet, det obetydliga rum det intsger, dess varaktighet och billiga pris äro stora företräden, hvilka, s nnerligast då -n större kraft erfordras, ingen annan motor äger i så hög grad. Figurerna 4 och 2 framställa ett af dessa hjul, som nyligen blifvit utfördt för Agewam Canal Companys bomullsspinneri. Fig. 4 är en vertikalgenomskärning, vinkelrät mot bjulaxeln; fig. 2 en vertikalgenomskärning, långs åt axeln, genom vattenreservoiren eller tillsppsrännan, sugrören och det hbelikoidiska (vindelformiga) in!oppet. Den ungefärliga storleken ses af medföljande skala. Fallet är 31 fot. Totalkraften ef en vattermassa om 6396 kft i timmen uppskattas till 250 hästkrafier. Den nya motorn består af ett par reaktionsbjul 4 1w, af ny och förbättrad konstruktion, hvilka sitta på en horisontel axel och hafva ett dubbelt helikoidiskt inlopp, som inleder vattnet i hjulen och ger det en lätt roterande rörelse i samma riktning som dessa. Hjulen och deras inlopp ligga under vattnet i tilloppsrännan. Endast bhjulaxeln sticker ut på ömse sidor om vattenreservoiren. Axeln är omkring 20 fot öfver den undre vattenytan. Vat pet faller från bjulen i tvenne lufttäta rum eller suglådor (draft boxes) C C, och sjunker härifrån vidare genom två lufitäta sugrör (draft tubes) D D, kvilkas ändar skjuta under den nedre vattenspegeln. Emedan luften är fullkomligt utträvgd ur suglådorna och sugrören, samt de sednares tvärgenomskärning är många gårger större än bjulets sam liga öppnivgar och vidare lufttrycket å den nedre vattenytan äfven inverkar på det i rören instängda vattnet, så utflyt r dette långsamt. Den under hjulet härgande vattenpelsren gifver vaitnet, vid dess genomgång genom inloppen och hjulen, samma hastighet som det skulie få om hela vattenmassen låge öfver dem. (Detta är äfven principen för den dubbelt verkande Jonvalska turbinen.) Hjulet har 40 tums diameter och gör 220 omlopp i minuten. Kraften mddelas åt spinneriets hufvudaxel genom remmar, som gå öfver den på ändan af bjulaxeln sitande remtrissan. Denna har 6 fots diameter och remtrissorna på hufvudaxeln 40 fot. Remmarne röra ig sålede: med en hastighet af 4148 fot i minuten, ler något mer än 47 engelska mil i timmen samt vifva bufvudaxeln 1432 omlopp i minuten. När demuckan är något mer än till bälften uppdragen, drifver hjulet 7000 spindlar med ful! hastighet och unrefär hälften af en utvexling (hvilken är bestämd senom rörelsen af 46,000 spolar); den andra hälften if utvexlingen är ämnad för drifvendet af ett antal varfstolar, cirkelsågar m. m. Den vattenqvantitet, som erfordras för att framinga ovannämnde verkan, belöper sig till 4500 ubikfot i timmen. Jemföres resultatet mid hvad nan förut erhållit vid spinnerier, der vanliga vatenbjul användts, så anser man sig med säkerhet iunna förutsäga, att hela den tillgängliga kraften vör kunna drifva 43,000 spindlar. Inom få må-: rader hoppas Ag:wam Canal Company kunna iafva så många machiser i gång, att bela vattenraften förbrukas. Kostnaden för bjulet med till,ehör uppgick till omkring 5000 dollars. Det bygg128 i stället för ett infsllshjul om 32 fots diameter och 47 fots bredd. Det gamla hjulet var helt och hållet af jern, endast skoflarne voro af trä; det erordrade 4800 kubikfot vatten i timman; dess största kraft räckte blott till drifvande af 5000 spindar. Om 6000 spindlar användes, kunde den nödiga astigheten ej uppnis. Ännu ett stort företräde hos det Parkerska vatenbjulet är, att man u:an sammansatta u.vexlingar senast erhåller den nödiga hastigheten; härigenom nsparas icke blott mycken oja, utan äfven reparaionskostnaderna minskas betydligt. Det uppges i frigt af fabrikanter, som användt Parkerska vatenbjul af från 45 till 230 hästkrafter, under 2 till 5 års tid, att dessa hjul hvarken varit i oordning ller behöft lagas. i Rättelser:

26 augusti 1850, sida 3

Thumbnail