gades blifva fortsatta från Neufahrwasser, dit då varorna härifrån måste nedforslas landvägen. Som alla affärer koncentrerade sig på en gång nu inom en så kort tidrymd, rådde följaktligen härunder liflighet och rörelse i de flesta brancher. Isynnerhet var exporten af spanmål rätt betydlig och öfversteg den år 1848 med 911 läster, ehuru den troligen lemnade sämre resultater än då. De högre assuranspremierna. som på hösten måste betalas, kunde ej ersättas genom de nedgångne frakterne, och som, innan spanmålsafsindningarne härifrån hunno framkomma tilll, sina destinationsorter, den nya skörden öfverallt tilllt störs:a delen var slutad, samt således konjunkturen för de a fordi, så skedde försäljningen utrikes trögt och oftast icke utan förlust. Det utklarerades härifrin 398 fartyg, lastade ensamt med spanmål och 47 jemte annan biladdning, af hvilka afgingo 5 till Danmark, 273 till England, 63 till Holland och 58 till Norge. Behållniogen af alla slags spanmål och frösorter utgjorde den 4 Januari 1849: Läster hvete 41,678. råg 1692, korn 277, ärter 166, hafre 77, linfrö 464, rofoch rapsat 361 Til!förseln från Polen och landet: Läster hvete 97,620, råg 3421, korn 2922, ärter 1391, hafre 70, linfrö 26, rofoch rapsat 78. Exporteradt år 14849: Läster hvete 28.397, råg 2043, korn 2899, ärter 1310, hafre 400, linfrö 400, rTofoch rapsat 249. Behållning ultimo Dec. 1849: Läster hvete 10,901, råg 3970, korn 300, ärter 247, hafre 47, linfrö 90. rofoch rapsat 190. Utförseln af trävaror var af ringare betydenhet, enär priserna utrikes mindre animerade dertill. Bebållningarne af dem här på stället var utomdess ringa, och tillförseln deraf från Polen var detta liksom det föregående året ej stor. 250 laddningar ensamt med trävaror och 53 tillsammans med andra varor blefvo utexpedierade. Af diverse nationers flaggor hitkommo 397 fartyg i barlast och 384 med laster, tillsammans 781 ankomne fartyg; 3 blefvo nybyggde, 424 voro vinterliggare från 1848, hvaremot afseglade 36 i barlast, 773 med laster, tillsammans 809 afgångne fartyg, 95 blefvo vinterliggande till 4850 och 4 afseglade inom de inre farvattnen. Danzigs skeppsrederi bestod vid 1849 års början af 409 segelfartyg och 3 ångfartyg, af hvilka 9 segelfartyg förolyckades under året och 4 försåldes, genom nybyggnad och inköp tillkommo 4, så att den 1 Januari 1850 bestod rederiet af 103 seg!ande fartyg och 3 ångfartyg, om ett lästetal af tillsammans 29,791 preussiska normalläster. Svenska fartyg hitkommo 8, om drägtighet af 310,63 svåra läster, af hvilka 6 direkte från Sverige med laster och 2 från utrikes orter; och af dessa afseglade åter till Sverige i barlast 7 och 4 med trävaror till Bordeaux. De ifrån Sverige I svenska fartyg hitförde varor bestodo af 2 933 balftunnor osläckt kalk från Gottland, och 846 skeppund 414 lispund sångjern, 40 tunnor tjära, 12 fastager rödfärg från Stockholm, för ett sammanräknadt värde af pr. ct rdr 42,105. Dessutom hitkom med ett norskt fartyg en från Stockholm hitbefraktad last af 297 skappund stångjern och 90 tunnor tjära för ett värde af pr. ct rir 3,720. Uti priserna å svenska produkter var ingen synnerlig förändring, och de förhöllo sig: för stångjern 47 rår pr. ct pr skeppund om 330 Berliner T, skrotjern 7!, å 8 rdr pr.ct pr skeppund, tjära 6 rdr pr. ct pr tunna, beck 7 å 7; rdr pr tunna, rödfärg 4 rdr pr fastage, allt förtulladt. Gottlands osläckt kalz betaltes med 20 sgr pr halftunna, och derpå var efterfrågan, då tillförsel på hösten felades. Ankomne norske fartyg voro 80 om ett låstetal af 1,840,, kommerceläster, af hvilka 74 direkte från Norge med sillaster. Af norsk sill hitfördes tillsammans 42 914 tunnor, samt 23,066 tunnor Skottländsk och 302 tunnor Halländsk sill, så att hela importen af sill utgjorde 66,472 tunnor, hvilket med 26.594 tunnor öfverstiger beloppet af importen 4848. Oaktadt det ovanligt betydliga qvantum deraf, hvarmed denna plats förliden höst öfverfördes från Storbritannien, behöll likväl den norska sillen sin begärlighet, emedan denna företrädesvis finner den mesta efterfrågan i Weichselstäderna och i Polen, samt alla behållningar deraf nu voro öfver allt upprymde genom den sena tillförseln. Mängden afden hitkomna Skottländska sillen ägde derföre mindre menligt inflytande, än man skulle förmodat på den norskas afsättning och priser. Största delen deraf blef ock genast afsänd härifrån på Weichsel, som fortfor till dess denna ström så tidigt tillfrös. Priset var i bör-. jan 41 må H. bko fritt från masten och på vanliga konditioner pr tunna, men nedgick efterhand till 10 mL 49 sk., 10 mjZ 8 sk., samt slutligen 40 må, hvarmed de sista lasteraa betaldes. Frakterna nedgingo straxt från början af året, och efter blockadens upphörande fortforo de att förblifva låga. De nu på vårsidan i den förra och denna månad afslutade frakter voro som följer: På London pr quarter Hvete 3 sh. 6 d. sterl. pr load Bjelkar 46 sb. Stockton pr d:o Ekeplankor 17 sh. pr d:o Furu15 sh. Bordeaux pr läst Bjelkar 50 fr. 15 75. pr d:o Stäfver 60 fr. d:0. Amsterdam pr Rigläst 22 Holl. fl. KIEL den 21 Mars 1850. Till detta distrikt hafva under sistl. år ankommit 130 svenska fartyg