Article Image
hastig gång at motsatta hallet; och hvilka saålunda. icke det ringaste behöfde uppehållas af de i motsatt direktion gående fartygen. Detta vaktadt är dock trafiken der så stark, att en dubbel slusslinie nu på detta ställe är under byggnad., Kapten N. ingår hävefter i en intressant redogörelse öfver de. s. k. lutande planernax, eller sättet att genom en jernväg af så betydliga dimensioner, att fullt lastade fartyg derå fortskaffas, sammanbinda kanaler med olika nivåer, i stället för att till detta ändamål begagna slussar. Fartygen föras genom långsamt sluttande planer upp ur och ned i kanal-öppningarne och transporteras på jernvägen uppå kolossala vagnar. Rörande Tunnelar, yttras följande: Det säges att ordet omöjligt är uteslutet från Ingeniörernes ordbok, och man tvingas verkligen erkänna detta, då man som möjligheter ser kanaler och jernvägar ledde genom och under höjderna och bergen eller öfver bråddjupen och floderna, den ena gången hundratals fot under jordens yta och den andra lika högt deröfver. Vid Pittsburg i Amerika finnäs vackra exemplar af sådana storverk; en tunnel, ledande gamla Pennsylvaniakanalen under den höjd, hvarpå staden är belägen, på en längd af flera tusende fot, och en aquadukt, hängande på 2:ne ståltråd-linor och ledande den nya Pennsylvania-kanalen högt öfver den 1,200 fot breda Allheganny-floden. Denna sistnämnda, högst anmärkningsvärda byggnad är formerad genom 8 spann, hvardera af 160 fots bredd, och de 2:ne ståltrådslinorna, söm uppbära kanalen, äro 7 tum i diameter, gående från strand till strand. Sjelfva rännan eller kanalen är af träd, som de flesta acquaedukter i Amerika, 167; fot bred i vattenytan, 14 fot vid bottnen och 8, fot djup, af en högst enkel och vacker sammansättning, konstruerad genom den berömde ingeniören m:r Roebling. Hängbryggor (Suspension Bridges) såväl af kedjor som ståltrådslinor begagnas mycket i Amerika, och förbigående en mängd sådana utomordentligt vackra byggnader, kan jag ej underlåta att omnämna en sådan ståltrådsbrygga nedanför det namnkunniga vattenfallet vid Niagara, ej mindre än 800 fot lång i ett spann, och 230 fot hög öfver vattenytan, just fullbordad vid mitt besök derstädes. Ingeniören, en helt ung man, så ung, att han ännu ej glömt sina leksaker, begagnade en af dem, en pappersdrake, för att öfverföra den första linan öfver den brusande afgrunden. — Viadukter och brobyggnader för jernvägar och landsvägar i Amerika äro hufvudsakligast af träd eller så kallade korsverkesbryggor, af enkelt och billigt byggnadssätt; men långt ifrån vackra, med deras öfverbyggnader, liknande närmast ofantliga repslagarebanor. — Ett arbete i brobyggnadsväg inom Europa, som f. n. v. tilldrager sig en stor och förtjent uppmärksamhet, är den i England af m:r Stevenson under utförande varande Tubular-bryggan öfver Menai-sundet emellan ön Anglesy och Wales, för öfverförande af Holy-head och Chester railväg. Denna högst anmärkningsvärda bro eller tunnel består af en gigantisk tub af jernplåtar, 1500 fot lång, uppburen på midten genom en stenpelare, byggd på en der befintlig klippa, samt 2:ne andra pelare deremellan och stränderna, lemnande 4 öppningar, deraf 2:ne äro 460 och 2:ne 230 fot långa. Denna luftiga tunnel ligger 100 fot högt öfver vattenytan, — tillåtande de största skepp för fulla segel att derunder passera. Tuben har en äggformig genomskärning, 30 fot hög och 14 fot bred, erbjudande en säker passage för ångvagns-trainerna.n Efter en redogörelse öfver jernvägarne och olika metoder för: deras byggnadssätt, yttrar kapt. N., rörande våra svenska landsvägar, följande ord, som böra bebjertas: I ett glest befolkadt och couperadt land som Sverige, der det dyra kommunikationssättet, jernvägarne, åtminstone för trafiken i allmänhet, troligen ännu länge kommer att endast tillhöra önskningarnes gebit, der synes desto mera vigt böra läggas på de allmänna landsvägarnes förbättrande, en sak af så stort och allmänt intresse, att väl ingen torde bestrida dess nytta ochl nödvändighet, och Regering och Ständer hafva äfven genom betydliga anslag af allmänna medel till sådana arbeten, härutinnan redan ut-l talat sin åsigt; men det är endast enstaka punkter, enskilda samhällen, som egentligen hittills burit frukterna häraf, och den allmänna tra-! fiken har endast i. mindre mån deraf blifvit underlättad. Detta förhållande är, genom den nul för hela riket beslutade generella vägförbättringen, visserligen på väg att blifva afhjelpt; men äfven principerna för dessa arbetens ut-l förande, och vilkoren för tillgodonjutande af allmänna understöd derför, torde böra undergå förändringar, som säkerligen skola föranledal till ett bättre arbete och ett ändamålsenligare användande af de medel staten består. Då vägomläggningar kommit i fråga, hafva de deraf intresserade skaffat sig någon person, som deröfver upprättat en plan samt kostnadsförslag för arbetets utförande, kanske oftast utan att den undersökande: någonsin har utfört eller ens sett utföras ett sådant arbete, och följderne deraf hafva of a varit både mindre väl valda lokaler och betydliga misskalkuler. På en sådan arbetsplan, visserligen vederbörande autoriteter underställd, men som af ingen med lokalen obekant kan kontrolleras, har må vara än så skicklig i yrket, har anslag af allmänna medel erhållits, vanligen till cirka hälften af den beräknade kostnadssumman. Arbetets utförande har härefter helt och hållet öfverlemnats till kommunerne sjelfva, endast med ledning af de föreskrifter arbetsplanen lemnat, och då sällan någon i sådana arbeten kunnig person varit att tillgå, hafva ofta stora miss

10 april 1850, sida 3

Thumbnail