j industri och välmåga härflytande tillökning i tull inkomster och bevillningar vore att påräkna, lära I det ock, ur dinna synpunkt betraktadt, icke kunniö ifrågasättas, att ju staten vore en mera lämplig ägare af kanalen, än enskilte personer eller bolag Men derest andra omständigheter möjligen skulle kunna anses utgöra hinder för statens öfvertagande af kanalverket, hafva kommitterade bort vara betänkte på ett förslag, hvarigenom, med bibehållande af kanalen, såsom bolagets egendom, det likväl blefve åt Kongl. Maj:t öfverlåtet att känna för all framtid nedsätta afgifterne; i sammanhang hvarmed kommitterade vilja föreslå de vilkor, hvarunder ett afyttrande till staten af kanalverket må äga rum, i händelse sådant skulle finnas vara för det allmänna mera ändamålsenligt och fördelaktigt. I händelse af en öfyerlåtelse åt Kongl. Maj:t att nedsätta taxan för inre kanalfarten, hafva kommitterade ansett denna öfverlåtelse böra lemnas utan all inskränkning, men mot full ersättning till bolaget för minskningen i de inkomster, hvartill bolaget eger rätt efter de detsamma nådigst förunnade privilegier. Under sådan förutsättning kan väl icke å bolagets sida ifrågakomma att till Kongl. Maj:t afgifva något förslag till nedsättning i kanaltaxan; men kommitterade hafva dock trott sig, för att åskåd iggöra, huru nedsättningen kunde ske och dess relativa verkningar, böra exempelvis framställa följande förslag, neml.: dels att en allmän nedsättning egde rum i afgifterne för såväl seglande fartyg, som alla varor, när de passerade en längre del af kanalen, på så sätt, att full afgift efter närvarande taxa erlades för hvart af de sex första distrikten, ?, afgift för hvart af de följande fem och !, afgift för hvart af de sista fem, hvarigenom en lindring i allmänhet skulle uppkomma af 34, procent i stället för 473 proc., efter nuvarande taxa, för de segelfartyg och varor, som passera hela kanallinien, dels att derutöfver den enkla afgiften, d. v. s. den som erlägges för hvart af de första 6 distrikten nedsättes för de i bilagan litt. G. upptagna varor, till de der utsatte belopp med ytterligare nedsättning för de följande distrikten efter samma grund, som för varor i allmänhet. Man har beräknat att en dylik nedsättning, hvilken icke komme att sträcka sig till den nu för ångfartyg i ett för allt, för så väl fartyg som last, utgående aversionella afgift, skulle efter närvarande förhållanden medföra en minskning i kanalinkomsten af 20,060 å 30,000 rdr. Om deremot inköp af kanalverket för statens räkning skulle ifrågakomma, hafva kommitterade trott sig, vid föreslående af köpeskillingen, böra mindrej afse det verkliga värde, denna besittning kan anses cga, då man grundar beräkningen på de sannolika inkomsterna under en längre fölid af år, än hvad detta värde, med hänseende endast till den närmaste framtiden, kan anses utgöra, öfvertygade, att dej fieste aktic-egare föredraga att trygga sig och arfvingar emot den närvarande tidens tillfälligheter, äfven med uppoffring af den större fördel en aflägs-! nare framtid kunde erbjuda. Det är ur denna synpunkt, kommitterade för sjelfva kanalen med alla donerade tillhörigheter föreslagit en köpeskilling af 1,050,000 rdr, jemte lösen efter bok af tillköpta fastigheter, förråder o. s. v., hvarigenom aktic-egare blefve försäkrade att efter närvarande förhållanden erhålla en lösen af 25 procent för deras aktier, på sätt bilagan litt. II närmare utreder, För att lem-,) på liqvidationssättet efter statens beqvämlighet, hafya kommitterade för detsamma uppställt 2:ne alternatif. På grund af hvad nu är nämndt få kommitterade föreslå: 1) Att bolaget hos Kongl. Maj:t anhåller, det Kongl. Maj:t måtte täckas bevilja något understöd eller premium för byggnaden af för kanalfarten mera ämpliga segelfartyg, än som nu i allmänhet begag-; has, och särdeles för sådana, hvilka såsom ett biträ-. dande befordringsmedel använda ångkraft medelst så! kallad propeller. I 2) Att bolaget erbjuder sig, att, med afstående af! den bolaget i 248 af dess privilegium tillförsäkradej rätt emot nedsättning i taxan utan dess medgifvanle, åt Kongl. Maj:t öfverlåta rättigheten att för! ramtiden, efter godtfinnande, nedsätta afgifterna för nre farten å Göta kanal mot följande vilkor: i a) Att skillnaden emellan hvad som skolat eräggas för så väl fartyg som varor och Passagerare, nligt de i Kongl. brefvet af den 20 Februari 1836 pestämda grunder, och hvad som kommer att crlägs efter den taxa Kongl. Maj:t kan i nåder finna ör godt att bestämma, ersättes bolaget; dock så, tt för ångpaketfartyg, d.y. s. fartyg, hvilka, enligt ie grunder som vid pu instundande bolagsstämma astställas, böra såsom ångpaketfartig anses, ersättlingen utgöres endast af hvad skillnaden emellan vad för dem, i ett för allt för så väl fartyg som ast och passagerare, skulle erläggas efter de förekrifter, bolaget vid denna stämma meddelar, och len taxa Kongl. Maj:t i nåder bestämmer; mr re mm LON b) att räkning å den enligt litt. a bolaget tillommande ersättning, efter hvart års utgång aflemas till den statens myndighet, som kan utses att en emottaga, och att ersättningen, inom en månad fler räkningens aflemnande, blifyer för bolaget tillänglig att lyfta; 1 ec) att efter fullbordadt bokslut en årlig revision f kanalverkets räkenskaper skall äga rum och föritta3 utaf fem gode män, af hvilka Kongl. Maj:t tser två och bolaget två, hvarefter dessa fyra väljas en femte; börande vid denna revision beha ndla;. ch afgöras alla anmärkningar, angående så väl uppörden i dess helhet, som de afgifne crsättningsräk-t ingarne, med skyldighet för kåda kontrahenterna e ha