Article Image
18147 och i Oktober 4825 öppnades den 363 engelska mil (omkr. 60 svenska) långa hufvudlinien. Byggnadskostnaderna för hufvudkanalen och de sednare anlagda sidokanalerna uppgingo till 42 millioner dollars, eller 17,200,000 preuss. thaler, och anskaffades af staten NewYork till stor del genom lån; men som man i början befarade, att tullåfgifterna ej skulle förslå att betäcka räntorna, förordnade staten en afgift, som skulle erläggas vid alla auktiorstillfäl!er, för salt och af alla ånagfartyg och co:a anslogs till kanalfonden. Från den tidpunkt, kanalen ännu endast styckevis kuade begagnas, uppgingo årliga tulliokomsterna till följande belopp: År. Dollars. 4821 — 2,200. 4822 — — 187. 4823 — — 419,988. 4824 — —289,390. 4825 — 584,34. 1826 — 839,923. 4827 — 849,023. 41828 — —786,257. 4829 — —763,528. 2830 — — 9930,845. Från d. 4 till d. 30 Sept. 1831 700,788. Fr. d. 4 Okt. 1834 t.a. 50 Sept: 1832 — 4,059,006. 41832 4833 — 4,317,258. 14833 — 1834 — 1,505,573. 834 o— 4835 — 4,595,506, 4835 — 4856 — 4,504,381. 4836 om— 4837 — 4,233,649. 4837 o— 4858 — 41,484,602. Tillsammans doliars 435,204,470. Deremot uppgingo de årliga utgifterna för tulluppbörden och reparationer till vid pass ena tredjedel. Dessa siffror utvisa att rena vinsten af denna kanal inom få år betalte hela byggnadsfonden; att alitså staten, i det den använde sin kredit för tillvägabriogandet af ett så stort företag, jemte befrämjande af landets välstånd, ytterhgare skapade sig en källa ull betydliga årliga inkomster. Kanalen befares för närvarande af 23500 fartyg, genom hvilka 42,009 personer finna sysselsättnirg, Men ds vestliga staternas hastiga u:veckling har till den höjd uppdrifvit rörelsen på kara!erna, att regeringen funnit sig föranlåten att föreskrifva en utvidgning af hufvudkanalen från 40 till 70 fots bredd samt från 4 till 7 fots djup! då slussarne samtidigt bärmed skola fördubblas och samtliga viaducterna öf-; verbyggas, så uppgå kostnaderna för hufvud-! kanalens ombyggnad till 45 å 20 ratilioner I döllars, och hoppas man att inom fem eller sex år vara färdig med detta stora arhete. I Utom kanalens utvidgande, skola för närvsrande ytterligare 2 sidokanaler, af 486 eng. mils längd j2mväl anläggas på states bekostnad med eit anslag af 2,600,000 dollars; inom fålj år skall således hela längden af buivudkansaten med dess åtta sidokanaler utgöra en sträcka a! B26 enz. mil (omkr. 437 sv.)! Intet Jand i verlden har att uppvisa en kanal, af sådan längd, på så få år utförd och som lemnat så oerhörda resultaer i afseende på sin rörelse. Jernvägarne utmed Erie-kanalen. På kanalen blifva utom fraktgods och varor äfven resande befordrade i egna fartyg. Di detta befordringsmedel, i anseende till den med hvarje år tilitagande rörelsen ej var tillräckl gt, så bildade sig inom få år aktiebolsg till anläggande ef en jernväg i kanalens dalgång. Denna väg består af följande sträckor, hvilka alla stå i förbindelse sinsemellan, men af hvilka hvar och en tilihör elt serskildt bolag: kortet Eng. mil. 4:0 Från Aihany vid Hudsoa till Scheneci tady, sedan 6 år i bruk . . . . . 46 I: 2:3 Från Schenectady till Utie2, sedan 2 ; irvibrok. . . . . ss. 78 I 3:0 Från Utica till Syracusa, grunden färdig, endast skenorna fattas . . . . 52341! 4:o Från Syracusa till Auburn, sedan ett 4 belft år i bruk . . . . . 2534. 3:0 Från Auburn till Rochester, under byggnad .. . . — . — 78. 6:o Från Rochester till Batavia, sed:n ett år i bruk . . . . 52, IS Z:o Från Batavia till Buffalo, byggnaden börjad år 2839 . . . . 56. 5 Tillsammans 31841, Akiieigarne i dessa jernvägar äro till större delen fastighetsägare och handtverksiskare il, den tillhörande trakten eler köpmän, hvilka derstädes drifva hande!. Vinsten, som uppkommer för bida klasserna af jernvägens auläggarnde, anses vara at mycket större vigt än den dividend, som aktierna lemna; också hafva en-Jje dast aktier till två af dessa bolag blifvit ut-Ir rr AT rr STRASSE. lent oa TF är SR TSE SESSTES PRE SSAIIREN FIGrg 1

27 oktober 1846, sida 3

Thumbnail