filosofiskt, politiskt afseende, jemte i de flesta veten skaper, ett mycket högre värde, än den romerska och tillika en mycket större omfattning, isynnerhe då man diträknar hela alexandrinska litteraturen. -— Kan det likväl lända mig enskildt till någon rädd. ning, på de klassiska studiernas yttersta dom, så må jag nämna, att jag list både Cesar och hvad vi ega af Tacitus på grundspråket, vid en ålder, då mängden af dem, hvilka på de latinska författarne offrat 40 år af sin ungdom, längesedan såsom mottjenst offrat desse åt glömskan. Sedan skärmytslingen i Biet lyckligen gått öf ver, visade sig i boklådorna åter en brochyr, titulerad: Om Svenska Elementar-Läroverken oc deras förbättring, i anledning af Hr J. A. Hazelii skrift nom studentexamen och elementar-löroverkens brister; Sthm. Norstedt, 86 sidd. 8:c då. 36 sk. Också denna lilla skrift är anonym, ehuru den riktar sig emot en namngifven författare, och emot en, som å sin sida icke fruktat att lemna sitt namn åt offentligheten. Hvad orsaken kan vara till anonymiteten, veta vi ej: antingen auktorn blygts för sig sjelf, eller kanske för sitt arbete. En sanning är ock, att skriften gerna kunnat förblifva outgifven. Den vill kämpa för de gamla läroverkens methoder: men om något för dem skall vinnas, så är det verkligen hög tid, att nya skäl, derest sådana stå att uppleta, framdragas till deras förmån; ty de gamla äro ohjelpligen slut. Imedlertid kommer också denma brochyr icke åstad med annat, än med det elfvabundraelfva gånger sagda och vederlagda. Methoden för auktorns framställning är i korthet följande. Först uppställer han några ända till utslitenbet allmänna premisser om huru det i skolväg skall vara, för att vara bra: premisser, dem ingen vill och ingen behöfver neka. Derpå antager han, utan allsköns bevis, 1:0 att allt det sålunda afmålade goda finnes till i de gamla sko!verken; och 2:o att detsamma icke gilves lika väl i det nya (Nya Elementarskolan i Stockholm). Om förf. verkligen är till den oerhörda grad okunnig om de sanna förhållandena, som hans skrift låter påskina, vilja vi icke afgöra; men det ser nästan så ut, då han, utom bockarne rörande de Gamla skolverken, i och för det Nya gör sammanblandningar, som utvisa, att ban t. ex. icke vet skillnaden emellan ambulatorisk skolmethod, och den, som i det nya skolsystemet användes. Så talas om Preussen och Norrige, der man ifrån odugliga nyheter återvändt till den äldre skolsaligheten, exempel, som skola vara lärorika för oss, ehuru hvar man af yrket, har sig rätt väl bekant, att något så beskaffadt nytt och efter den method organiseradt skolverk, som Nya Elementarskolan, i Preussen (eller Norrige) aldrig varit försökt eller infördt, hvadan man ock aldrig derifrån kunnat åter vända. a