Ett betänkande till 1843 års skolrevision a Hr rektor Boivie. Då den i skolordningen påbjudna skolrevisioi kommer nu snart att sammanträda, bör man kunn hoppas att flere stora och vigtiga frågor rörand undervisning och wppfostran der skola komm till öfverläggning, ehuru det, att döma af leda möternes personer och platser, icke är mycke sannolikt, att de nyare ideerna skola vinna fram gång hos majoriteten deribland. Imedlertid ege allt, som kan på förhand utreda något af de dit hörande ämnena, ett serskildt intresse i närva rande ögonblick, och i sådant afseende rekom mendera vi äfven ofvannämnda skrift. Författa ren visar väl derati en något stor, för öfrigt ho honom naturlig förkärlek för latinstudiet, mer yttrar sig för öfrist med klarhet och på ett träf fande sätt öfver det echarlataneri, hvartill det närvarande sättet att meddela betyg i studentexa men och dessas beräknande kan leda. Vi med dela här i utdrag ett stycke, ehuru detsamm: äfven varit valdt af en annan tidning: I förra tider gafs ett totalt betyg öfver studentexa men; nu ett serskildt för hvarje undervisningsämne som vid elementarläroverket förekommer. Det förrs var troligen bättre; emedan en yngling förut kunde sarnla sina krafter på få ÄMnNen, men nu måste splittra dem till många. Genom det förra sättet att bedöma kunskaperna, kunde man vänts att något blef gjordt med besked; nu får man vål något i allt, men ofta nog intet i det hela. Minsta antalet al dem, som i