anbud alt stora belöningar. innevanarne 1 South-ochields rördes så djupt af denna sorgliga syn, att en allmän sammankomst beslöts, vid hvilken en komitdt utvaldes och befullmägtigades att utlofva betydliga premier för uppgörandet af förslag till båtar, som icke kunde sjunka i den svåraste sjö. Ibland de flere projekter som inlemnades, erhöll det som uppgafs af Hr Henry Greatheed det allmännaste lofordet; och på kommitcens tillstyrkan blef den första lifraddningsbåten byggd af-honom. Den lopp af stapeln d. 30 Jan. 1790. ärdet af denna uppfinning blef snart bestyrkt och dess vigt för Engelska handelsflottan erkänd. Hr Greatheed hade gjort sine modeller offentliga och han vann således icke sjelf de fördelar, som han med rätta hade kunnat draga af sin uppfinning. Han ingick derföre åar 1802 till underhuset med en begäran, att erhålla någon national-belöning, sådan som hans uppfinning kunde anses förtjena. Denna ansökning öfverlemnades en komittg, hvilken i synnerhet fästade sig vid lifräddningsbåtens nytta och sjelfva uppfinningens originella beskaffenhet. Flere gamle sjömän och vid sjöfarten använde personer hördes derföre öfver första punkten. En af dem styrkte, att han sjelf varit i lifräddnings-båten och att han otaliga gånger sett den utgå till skeppsbrutnas räddning, hvilket alldrig misslyckats, utan hade den alltid räddat besättning och passagerare från vrak och strandade fartyg. Inga andra båtar kunde gå från stranden då desse lifräddningsbåtar kunnat det. Han intygade äfven att lifräddningsbåten fortfor att hålla sig flott, äfven då den blifvit fylld af vatten, och att den ej sjönk som andra båtar då vanligtvis göra. Han hade till och med sett den återkomma till stranden, så full af vatten, att det runnit öfver alla sidor. En annan person hade varit åskådare af flera skeppsbrott på samma tid. Blott från ett enda fartyg upptog lifräddningsbåten 13 man, hwvika eljest oundvikligt: skulle hafva omkommit, emedan fartyget ögonblicket derpå slogs i stycken, och vraket kastades i land nästan lika fort som båten hann ditkomma. Besättningen på ett annat fartyg tog deras egen båt, men den sjönk, så att blott två man från den blefvo räddade. Det intygades, äfven, att vid ett tillfälle då lifräddningsbåten varit alldeles fylid af vatten, hade hela besättningen kastat sig på ena sidan för att försöka om båten kunde kantra; men alt den ej gjort det. Då denna komiue tillsattes hade upptäckten redan i 10 år varit känd och lifräddningsbåten hade bevisligen, endast vid Schields räddat öfver 300 personer från vrak och nödställde fartyg. Det var äfven offentligen bevisadt, att ingen sjö, om ån aldrig så hög, kunde . Se : kantra eller sänka lifråddningsbåten. Sedan sålunda uppfinningens nytta blifvit erkänd, beviljade Underhuset åt Mr Greatfreed en summa af 1,200 L. såsom en belöning för hans uppfinning genom hvilken redan flera lif blifvit räddade samt en stor säkerhet beredd åt sjöfarande och skeppsgods, m. m. Lloyds Assuradörer skänkte honom dessutom 100 guineer och anslogo 2000 P. st. för att uppmuntra till ututrustandet af lifräuddningsbåtar i flera af Englands hamnar. Två år sednare skänkte Kejsar Alexander upplinnaren en dyrbar diamantring. Till följd af de redan nämnde skäl, är det icke på något ställe af Engelska kusten, som lifräddningsnåten så ofta måste utsättas i sjön, som vid Durhamsoch Norrthuraberlands kusten och der den så ofta, medelst sin raska besättnings kraft, räddar menniskelif. Den hufvudkarakter som utmärker Lifräddningsbåten är dess lätta flytande och vakande på vågen. Den äger denna egenskap derigenom att dess botten är urhålkad och fullkomligt lufitåt, samt att sidorne omgilvas af flera lådor eller afstängningar, som äfven äro luftuäta. Man har likväl i sednare tider begynt att bruka kopparrör i stället för trädlådor. in båt, som blifvit. byggd efter denna plan, är lifråddningsbåten vid Sunderland. Den är spetsig och lika i begge ändar, för att ej behöfva vändas i de höga vågorna. Afven är det så ullställdt, att det vatten , som inrinner , alltid rinner ut ur den ändan, som är lägst nere, ty i begge ändarne och bottnen finnas aftappningshål, som hållas öppna, då vattnet kan utrinna. Sunderlandsbåten byggdes år 1800 eller nära tio ar sedan Greatheeds upptäckt blef känd. Den är 26 fot ling och I 3 fot bred; den har visat sig, genom sina sidors konstruktion i serskildta delar, kunna utstå störtsjöar, som eljest skulle hafva alldeles sönderspliurat honom. I båtens bouen finnas lufihål, hvilka öro så proportionerade efter båtens storlek och tyngd, at den på 40 sekunder kan länsas från vatten. Bauten ros af 6 till 10 man, allt efter behofvet, och tvänne man styra densamma med 17 fots långa aäror. Årorna äro fästade på sina ställen medelst rep. Roar undorhållec ach hesättninoen betalas cenom en