Article Image
ENGELSKA HANDELNS FRAMSTEG I MEDEL-ASIEN. De nyaste handlingar, som Engelska parlamentel låtit trycka rörande Englands förhållanden till Orienten, visa med hvilken ihärdighet och utsigt till framgång Engelsmännen utvidga sin handel i Medel-Asien. De vägar. på hvilka deras handelsförbindelser med MedelAsien för närvarande underhållas , äro i Ssynnerhet två: den ena öfver Kabul, Bamians snöberg, till Balkh (Baetra) och Bockara; den andra öfver Bukhur (Sogdianas gamla hufvudstad) vid Indas, till Shekapur och Candabar. Der senare vägen besökes för det mesta af Indiska köpmän från Bombay, som oaktadt många svårigheter och ulpressningar af småstaterna i Sind och Afghanistan, likväl knonna påräkna ända till 100 å 200 procents vinst. De uppköpa i Bon:bay Engelska yllebomullsoch sidentyger, samt medföra tilibaka tobak, opium, Persiska tapeter m. m. På alla marknader norr em Candahar fianes tillgång pi Ryska varor, hvilka från Astrachan öfver China och från Orenburg öfver Bochara intränga till det inre af MedelAsien, och i de Ryska gränsstäderna uppköpas af infödingarne i China, Bochara, Chokand och Taschkand, emedan Ryska köpmän, 1 sanseende till den stora osäkerhet som råder i stepperna, i allmänhet icke våga sig utom sitt gebit. År 1824 gjorde en Rysk karavan försök att afgå till Boehara, under betäckning af 500 man med öfverste Solkowsky i spetsen , men blef vid Bukan anfallen af Chiwarerne, förlorade alla sina varor, och hade största möda alt genom öknen vid Keril Kaozeim rädda sig till Orenburg. Kirgiserne besörja vanligtvis varu-transporten. Handeln är i stark tillväxt; år 1824 omsattes för ett värde af 1,800,000 Rdr i silfver, och år 1529 hade detta värde redan uppgått till 4 millioner. Omkring 3000 kameler användes för transporten af varorna, som vanligtvis vid slutet af. den Kirgisiska steppen omsättas, och derifrån föras, dels till de Chinesiska provinserne i Tartariet, dels utför floden Orus till Balk och Kabul. Småfurstarnes vid Indus afundsjuka politik och vinningslystnad, som lagt stora hinder i vägen för Engelska varors transport från Indien genom deras länder, hafva mycket bidragit att upplifva denna handel, och tv mgit nästan hela Afgbanistan att från Ryss!l nd h mta sina behof af Europeiska varor. Men Oyjindiska kompaniet har under de sednare åren vidtagit åtgärder att upphäfva dessa svårigheter, och öppna floden Indus för dess handels-kommunikationer. Underhandlingarne med furstarne af Sind, Bikenir och Bhuwalpur hafva ledt till handelstraktater, i följd hvaraf Eogelska varor mot erläggande af måttliga tullumgälder äga öppen väg uppför Indus och Atok ända in i hjertat af Medel-Asien, och oaktadt deras högre pris, hafva de öfverallt börjat uttränga de Ryska. De Engelska officerarne, som seglade uppför Indus, funno den, ända till 1,000 Engelska mil från kusten, fulikomligt segelbar I för båtar, som ej gå mer än fyra fot djupt. De sågo på floden omkring goo båtar, med samma runGa form som brukades i Alexanders tid. För Hälvarande Fhvgean AU rr rev

6 augusti 1833, sida 3

Thumbnail