hud 2 o a oa ee J a na denna enda, på något slags skäl grundade anmärkning mot skolan såsom läroverk hafva försvunnit. Såsom moralisk och medEorgerlig uppfostrings-anstalt synes skolan å Barnängen ega ett ännu större, åtminstone lättare uppfattligt företräde. Skolans lagar äro indelade i tvenne delar? ordningsstadgan, som egenteligen rörer det yttre skicket, och strafflagen, som närmare rörer det moraliska. Dessa lagar äro stiftade af skolstyrelsen, och tillökas under skolans fortgående utveckling, Högsta uppsigten öfver lagarnes iakttagande tillhör Intendenten, dernäst Lärarne och närmast vakthafvande Läraren, hvars befattning i tur tillkommer hvarje Lärare en månad i sender, Till ordningsmän välja eleverna bland sig tvenne öfverprefekter, hvilka åter nämna 3 eller 4 underprefekter. En för denna Skola aldeles egen inrättning är kretsfördelningen, som uppkommer på följande sätt. Eleverne utvälja samfält vid början af hvarje termin, en Guardian för hvarje tiotal af elever. Dessa Guardianer utvälja derefter sine kretskamrater, efter ett så beräknadt valsält, att bättre och sämre elever blifva, så vidt möjligt är, lika eller jemt fördelade på alla kretsarne. Medlemmarne i hvarje sålunda uppkommen krets äga ett gemensamt intresse för hela kretsens förkofran i kunskap och sedlighet. Denna särdeles väl uttävkta arordning bar befunnits vara ett kraftigt medverkande medel till befordrande af det störa ändamål, som bör åsyftas med en uppfostringsanstalt. Mål, sorterande under ordningsstadgan, för hvilka bestämda böter i straffmarker äro utsatta, afgöras genast af de anmärkande, i hvilkas åtgärd dock rättelse kan sökas hosvakthafvande Läraren. De mål, som höra till strafflagen, och för hvilka latitud af bötesbelopp är utsatt, afgöras af Domstol, sammansatt af Guardianerne, under en Lärares Presdium. Denna Domstol sammanträder en afton i hvar vecka. Den som icke åtnöjes med Domstolens beslut, äger söka rättelse hos Skolrådet, Äfven belöningarne för elever äro bestämda af vissa för alla lika gällande föreskrifter. Dessa omständigheter, att eleverne hvarken kunna belönas eller straffas utan efter bestämda föreskrifter och lagar, att dessa lagar till en del handhafvas af kamrater, dem eleverna sjelfva valt, och slutligen att, vid vigtigare fall, lagarne tillämpas af en bland gossarne utsedd Domstol, måste vara af ett högst välgörande inflytande på utvecklingen af gossens urskilning, omdömesförmåga och rättskänsla. Ledamöter af Revisorerne hafva vid Skolan öfvervarit dylika Domstolssessioner, och dervid verkligen funnit sig äpnu mer öfvertygade om det sinnrika i denna tanka, samt dess ändamålsenliga verkan på gossarne:. En gosses ståndpunkt i disciplinärt och kunskaphgt afseende utvisas genom det antal points, som han har, men ingalunda, såsom månoa föreställt sis af hans innehafvande