nn nn nn On inverka på resultatet, emedan man ansett det vara mindre billigt, att föra gossen till last en försummelse, som hans föräldrar, må hända, icke blott tillåtit, utan möjligtvis föranledt. Som likväl en sådan påföljd af gossens uteblifvande må med säkerhet kunna antagas blifva en kraftig bevekelsegrund för vederbörande, att ej hindra utan deremot befordra hans inställande i rält tid, utom det att den hos honom sjelf skall verka den moraliska kraft som fordras, för att för pligtens skull öfvervinna böjelsen att i det längsta fördröja skilsmessans ögonblick, så anse sig revisorerne befogade att tillstyrka, det förminskning i gossens points må äga rum för hans fördröjda inställelse, den dag han ej af laga förfall varit dertill föranledd. Efter denna hopträngda sammanfattning af undei visnings-systemet vid skolan, utgör ock det för revisorerne en angenäm pligt att tillkännagifva, hvad de inhämtat genom personlig värvaro i lektionerna och vid anställda förhör med ett stort antal ur alla klasser slumpvis valda elever, nemligen icke allenast att Lärarne synas med berömdvärd skicklighet och ett af kärlek för skolans ide lifvadt nit fullgöra siva åligganden, utan ock att resultaterne af Lärarnes bemödanden och de använda metoderne visat sig särdeles tillfredsställande, åtminstone hos det största antalet gossar, de der jemförelsevis med sina jemnårige i andra skolor, (hvilkas elever Revwisorerove haft tillfälle att lära känna) syntes Revisorerne hafva inhämtat, om ej fullt så mycket glosor, regl!or och minneslexor, dock långt mera klara och fullständiga begrepp om betydelsen af hvad de läst, samt alltid, icke blott klanderfritt, utan vanligen berömligt kunna göra redo för de kurser, hvaruti de blifvit af Lärarne godkände — ett förhållande, som, i Revisorernes tanka, är af den högsta vigt, för att fästa begäret till kunskap, samt slutligen grundlägga ett säkert och sjelfständigt vetande. Ena omständighet, hvilken så mycket mer ådragit sig Revisorernes uppmärksamhet, som Revisorerne genom protokollerne erhållit kännedom om de allvarliga öfverläggningar densamma föranledt, så väl inom skolrådet som inom Direktion, är den, att gossar, som ankommit till skolan med någon insigt t. ex. uti latin och tyska (hvilket är allmännaste fallet), men utan kännedom af svenska språkläran och fransyskan, i följd af det!sätt, hvarpå undervisningen är ordnad, att nemligen början sker med sistberörde språkärfinen, under tiden, som dessa inhemtas (hvilken kan beräknas till ett eller annat år), till stor del! glömt det de vid ankomst till skolan kunnat i latin och tyska. För att dock förekomma sådan olägenhet i all sin vidd, hafva några få timmar i veckan blifvit anslagna till underhållande af förut inhämtade språkkunskaper, hvaremot tiden för andra ämnen blifvit minskad. Då emedliertid erfarenheten visat, att dessa undantagstimmar varit otillräckliga, och att osascken SSsAÅdane Amnktadlt nåvoon ovane hlilvit