SIV VSVISETIVI TEN AV FV gybtfsereud, Stationoskrifwaren C. T. Neuman, Postexpeditören Ernst Rylen, A W Capelan, Stationskarlen Olaus Suidberg, Banmästarehustrun Hanna Reit, Stationsinspektor O L. Sjöberg, , J. A. Pettersson. Alla woro närwarande. De fingo framträda til dombordet och aflägga minescden, hwarefter de förekallades i nedan. rifne ordning och bes rättade: Konduktören C. I. Eriksson hade tjänstgjort fåfom forste tonduktör å taget n:r 1 od) åkt i tå gets fitta wagn, tillsammans med packmästaren Holmqwist. Taget ankom till Linköping fl 12,3 och afgick El. 1. efter E:s klocka, hwilken han fält efter ftationsuret wid Katrineholm. Det hade was rit snöyra, men windens rigtning kunde E ej ups gifwa. Signalerna hade ej warit latta att se, men dock kunnat obferveras fran starionerna till utom wexlarne. Föraren hade ej gifwit signal förr än taget kommit ut ifrån stogen wid Malms flätt, då en längt utdragen och starp hwissling sörnummits. Biomsen hade ej hunnit tillurufwas få att han gjorde werkan förr an fammanftötninz gen egde rum. J fam a wagn fom E hade äf: wen befunnit sig stationskarlen Larsson. Stationsstrifwaren E. O. Fore ius hade fom pasjogerare medjoljt taget n:r 2 i def nast sista wagn. Då witnet antagit att tåget natt Bantebergs station och, som F trodde, hunnit förbi fationshuset. ljödo bromssignaler; men nagon föres gående ftationshgnal hade F. ej Hört. I samma wagn hade befunnit fig stationss rifwaren Neuman och stationsinppettoren Sjöberg, hwilken senare fett ut och sagt att det troligen fule bli tagmöte, hwarför han stulle passa på oc wända åter till Tranås. F trodde att tåget stod frilla, enar ins gen rörelse jornams i wagnen. Om wid pass en half minut satte tåget ater i gång med stark fart. Med anledning af hr Sjöbergs yirande hade Neuman, då tåget fortsatte, ytrat, att de troligtwis ej warit wid stationen. Eiter det tåget lemnat Bankeberg hade sammanstotningen intraffat om wid pass 5 minuter. Nagra signaler fran tägets n:r 2 lokomotiv hördes ej. men i ögonblicket för sammanstotningen hade hörts ett afbrutet hwifglande ljud; dock funde witnet ej bestamma wars ifrån det harledde fig. Taget hade mycket stark fart, då det ingick wid Banteberg Nagot rop bade ide förnumnut. Om natten. hade radt stark snöyra, men det war mänljult. Då han efter sammanstömingen gatt tillbaka till Bankeberg hade han haft winden fran hoger; följaktligen war den N W Wid tillsallen för tagmöten hade stationen på andra sidan nya mötesplatsen aldrig brutat underrättas därom. Hr Sjöberg hade, da Han såg ut, geit till fönstret od) öpnat det. Han hade, då signalerna gifwits, fått midt i wagnen och helt lugnt gått till fönstret. Detta hade fett in nan tåget sagtat farten. Signalerna hade bestått af tre korta stotar. Stationssirifwaren C. T. Neuman war jämwäl med fom passagerare på upgaende tåget och åkte i samma fupe vd) wagn fom hr Forselius. Då N. antagit, att tåget warit i närheten of Bantebergs station hade hörts några korta signalstötar, hwarester tåget ansenligt sagtade fin fart Hr NR bade då haft det ytrande, hr Forselius anfort jäs fom faldt af Sjöberg. Wagnen hade warit en af de nyaste nattagswagnarne. N. hade wid fignaz lerna gatt till högra fönstret, öpnat det och fett ut, men hide hwarken sett nagra signaler eler stationen. Kort efter det täget åter fattes i gång sledde fammanstötningen. MN. bade warit passagerare på taget od) saste fig ej wid dess gäng. Tar gets stillastaende hade ej fortjorit längre än ett par ögonblic. Efier afgangen från Bankederg til sammanstötningen hade förflutit omkring fem minuter. Då täget passerade Mantorp hade witnet ide observerat. Före sammanstötningen hade ide någon signal hörts. På natten hade radt stark suöyra; winden trodde witnet hafwa kommit från ND. Genast efter sammanstötningen hade witnet lraffat lokomotivsoraren Sundqwift, men hade ej hört nägot ytrande, gående ut på hwad fom was rit orsaken till olyckan. Storionsinspeftor O. L. Sjöberg hade jamwäl medfsoljt upggende taget säsom pasfagerare och hade ide aktgifwit på signalerna. J samma wagn bade brer Neuman och Forsclius åkt. Ninns ej att Neuman sagt åt honom att det sulle bli tågmote, men bade hört det sedan. Hade ej fett ut. Tä get bade sagtat betydligt fin gång, men hwar det war wisste ej witnet. Hade ämnat återwanda med tåget n:r 1, men trott att han flulle möta taget i Linköping. Hade ej medsöljt tåget n:r 2 lanåre in från Boxholm. Efter sammanstötningen hade witnet frägat Martin hwad slags signal wisats i Banteberg och denne hade därpå swarat: arön, men hwilken signal det warit frågade witner icke; dock hade han menat de signaler, som gass for et tåget. Under natten hade radt snoyra. Från åget nr I bade ide hörts nägon signal Postexpeditoren Evnit Nylen tjanstgjorde mid LS Mm 2 so 20 Indetillfallet I HastAA. A 2