Article Image
landtmannapartiet eller Åcentern. Om hr Treffenbergs riksdagsmannawerksamhet kunde wara mycket att säga; från sistförflutna rifsdag kunde erinras om den storm, fom han en af: ton wäckte genom obetänkt och figurligt tal om en piffa, samt om det bifall fom han en annan gång wann, då han åt den sega skjutsfrågan eg: nade en owanligt genomförd utredning; men — — Nils Kurry Engelbrekt Treffenberg har sistlidne mars fylt fina femtio år. Hans fader war löjtnant K. G Treffenberg; modren war född Avlberg. Såsom duglig landssekreterare i Westeras åren 1861 —1873 och nitisk landshöfding i Be: sternorrland sedan 1873 samt såsom waltalig och orädd ledamot af Riddarhuset och af Andra fam maren bar han den ende firiffarl fom burit det sedan 1687 adliga namnet Treffenberg, gjordt det jamma mera fändt ån någon af slagtens månge krigsmän. Norra stambanan, Torpshammar-Riksgränsen. (Från järnwägsbyran i Ostersund med: deladt FJ. T.) Dä rikoedagen annu icke fattat fitt beslut om denna stambanas riktning mellan Torps hammar och Näskott, har i år arbete endast funnat utföras på den oomtwistade delen, eller emellan Näskott och riksgrånsen mot Norge. Af denna siracka har linien mellan Ytterån oh Hjwerz acke. 2 mil 22000 fot lång blifwit under efter: sommaren definitivt utstakad, och lagd under ars bete under höstmånaderna. Tillgången på antag lige arbetare har emellertid warit mycket inskränkt, då owissheten om hurumwida arbete funde erhållas under wintermånaderna afslräckt många af de gamla mana järnwägsarbetarne från de sydligare tam banebygnaderna att förr än i wår söka arbete få långt från fina hemwist. Arbetsstyrkan har där för under höften ide öfwerstigit 300 man och ut: gör för närwarande blott 205. Banwallen är nära färdig på en fträda af sammanlagdt 4500 fot. Sten är uttagen til åtskilliga broar och af loppstrummor och behöfligt wirke för nästa års arbeten dels anskaffadt, dels tillförsakradt genom afslutade kontrakt. Ä För att med full kraft kunna bedrifwa nästa års arbeten har en betydlig mängd redslap och maierialier under året hitförts samt nödiga förrådshus upförts mid Sundswall, Torpshammar, Ölterfund, Owittsle, Mattmar och Trångswiken. Transporterna från Torpshammar till Östersund och wir dare fortgå med omkring 40 af järnwägens egna samt en mängd lejda hästar. Tillfälle til jämn förtjänst på de senare bar äfwen gjort att trans: portpriset sjunkit från 5 a 6 öre pundet per mil til 3 a 4 öre, hwartill dock äfven torde hafwa bidragit de dåliga träkonjunkturerna, fom omöjlig: göra någon skogsafwerkning i större skala. Om tillräckliga medel anslås till arbetenas Eraftiga bedrifwande under närmast kommande år, och sträckan mellan Dufed och riksgränsen får läggas under arbete nästa sommar lär det wara utsigt för att slenläggning från gränsen fan börjas 1879, såwida den norska linien från Trondhjem då är färdig ända till riksgränsen. Därpå beror hufwudsakligen huru snart jämtländska stambanan fan öpnas för trafik. Rättvis behandling. För uraktlåteuhet att sörja för sin familjs uppehälle och wård samt för wisad tredska mot fattigwårdsstyrelsen har en garfz waregesäll. L. E. Wiström i Hudikswall, blifwit af kgs bfh dömd till 2 månaders allmänt arbete. Hudiksvall— Herjeådalens järnväg. Det sammantråde sistl. måndag, till hwilket interimss styrelsen för denna järnwägsanläggning hade ins bjudit i staden Hudikswall och i orten boende aftietecknare, war ganska talrikt besökt, od) de uplyss ningar fom wid tillfället meddelades om det ftors artade företaget woro synnerligen tillfredsställande. Så framgick af kostnadsförslaget, att den 15 mil långa wagen från Näswiken till Sweg skulle funna anläggas för en summa icke öfwerstigande 5 millioner kronor eller omkring 320 000 fr. pr mil imals spårig (317 fots) bana. På till denna dag ins komna listor (ötffiliga från aflägsnare orter hade ännu ej inkommit) woro tecknade aktier motswarande en summa af 1 million 348 000 kr., hwilket belopp ädagalades wara icke obetydligt högre, i jämförelse med hela det behöfliga bugs nadskapitalet. än det som wid de flesta enskilda järnwägsbolags konstituerande ansetts tillräckligt. Från Delsbo telegraserades i fredags til Hudikswallsposten: Wid sammanträde 16 d:s i Fä rila besökt af omkring 100 aktietecknare, fonftituerades bolag för byggande af smalspårig järnwäg mellan Näswiken, och Sweg i Herjeådalen, antogs bolagsordning och waldes styrelse. Norrländska järnvägar. Rörande sistlidne torsdag i Färila i Helsingland hällna järnmwägss möte ha till Östersund anlandt följande telegram mer: : Delsbo den 17 dec. kl. 11,,, f. m. Landshöfding Asplund. Östersund. Wäl wetande att alt för Edert lans utweckling werksamt företag gläder Eder, slynda wi meddela den fägnande underråttelsen att mid gårdagens af

21 december 1875, sida 2

Thumbnail