—W —g—U — RV FH eV I L — even oo ä — 14-4 227 A12 de, att lokomotivföraren först i wanlig ordnin gifwit stationssignal före tågets ankomst till Bankeberg och därefter, när tåget hunnit till midten af platformen, flera bromsfignaler; att Martin antagit, att dessa gälde grindarna mid norra äns dan af stationen; att han, fom bromsat, ide iafttagit signaler från stationen, förrän tåget pasfe rat femaforen, då han fett stationsinspektorens hand: signallykta wisa ett stilla, grönt sken; att Martin, då tåget passerat wexeln, frågat denne perfon, fom postat wid wexeln, om signal saknats wid grin: darna, hwartill swarats ja; att tåget icke helt och hållet stannat wid norra wereln ehuru nära på; att signalerna, oaktadt rådande snöyra, på närmare håll kunnat skönjas: att tåget icke gått med någon stark fart; att Martin i Mjölby talat wid lokomotivföraren, fom då warit nykter; att sedermera inga signaler gifwits före fammanftötningen: att han jämte packmästaren Andersson åkt i eftersta simkan å tåget; samt att båda erhållit endast mindre skador. Konduktören n:r 230 Carl Johan Critsson: att han wid i fråga warande tilfälle tjänftajort såsom l:a konduktör å tåget n:r 1; att tägpersonalen bes stått af stationskarlen n:r 120 Swensson, fmörjaren n:r 53 Kjälldahl. packmästaren nr 46 Holm: qwist, eldaren P. Wallner od föraren C. Sandqwist: att tåget i Linköping erhållit order att möta tåget n:r 2 i Bankeberg; att tåget n:r 1 afgått EH. 1,3 f. m. från Linköping; att, då det pasferat stogen på andra sidan Malmslätt från Linköping ränadt, lokomotiöföraren gifwit bromssignal hwarefter Eriksson, fom genast bromsat, icke hunnit att mera än tre gånger krinawrida bromswefwen, förr än sammanstötningen skett; att han därwid kastats ut i bagagerummet, utan att erhålla någon widare stada; att Swensson, Kjälldahl och Wallner ljutit döden; att Eriksson efter sammanstötningen en stund till handa gått pasfagerarne, hwarefter han af stationsinspekioren wid Tranås, Sjöberg, fom medföljt tåget n:r 2 säsom passagerare, inskickats till Linköping efter hjälp. Stationsskriswaren Carl Theodor Neuman: att han sasom passagerare medföljt tåget n:r 2; att ban bört några forta signalstötar, då Bankeberg passerats; att han ide kunde upgifwa tågets plats å stationen, då signalerna gifwits från lofomotivet; att jämte honom i den näft sista perjonwaag: nen funnits kontorsskrifwaren Forselius, inspektoten wid Tranås station, Sjöberg och telegrafisten Cgnell, af hwilka ite någon erhållit någon nämns wärd stada wid fammanftötningen. Extra stationskarlen Jacob August Jacobsson: att han, som sedan den 13 sistl. maj tjänstgjort wid statens järnwägar och därunder wid Linköpings station mestadels warit sysselsatt med rengöring af yktor, watten och wedbäring m. m.; sedan den i denna månad tjänstgjort såsom stationskarl wid Bankeberg och därstädes under sistlidne natt för förta gången säsom nattwakt; att inspettoren wäl wisat Honom, hwad han haft atttiakttaga wid wexeln och i afseende å signalering, men att han i detta sistnämnda wore mindre hemmastadd: att sedan telegram från Linköping kallat ftationsinspektoren, denne blifwit af Jacobsfon wäckt, och, åtföljd af Jacobsson, jnedgått å erpeditionen; att sedan stationsinspektoren där mottagit telegram och telegraferat, han tillsagt Jacobsson att gå till norra wexeln för att omlägga denna til spåret n:r 2; att Jacobsson fullgjort detta och därwid jämwäl hämtat sin signallykta, som funnits stående i kuren wid de norra stationsgrindarne; att han härefter återgått till expeditionen och af stationsinspektoren blifwit tillsagd att att passa på tåget n:r 2 oh underrätta stationsinspektoren å erpeditionen, när detta ankomme, men att han ej singe fälla sematoren; att tågsignal ett par minuter därefter hörts från tåget n:r 2, då ftationsinfpektoren, fom redan förut utkommit på platformen, tillfagt Honom att gå bort till norra wexeln, förrän tåget uphunnit honom, därwid någon från tåget tillfrågat honom, om det ide skulle wara lykta wid grinderna, hwartill Jacobsson, fom insett att tågmöte skulle ega rum wid Bankeberg, fwarat: Nej, stopp; att emellertid tåget, fom kört förut nästan afstanngt mellan wexeln och grindarna, åter att i gång, hwarwid Jacobsson. fom fett en banwakt, hwars förnamn wore Offar, komma fpringande med röd signallykta, för att få tåget att stoppa, följt detta exempel och därwid jänuväl aifwit signal med rödt sken; att han ide fett, hwilka signaler, fom gifwits från platformen, och wäl hört signalen gifwas från tåget, men att han, fom sprungit till wexeln, icke kunde bestämma, når dessa signaler gifwits. Packmåstaren Henrik Pamp, hwilken såsom sjuk hördes i sitt hem: att han åtföljt tåget n:r 2 od) därwid Haft plats wid bromsen 3 i främre finkan; att då tåget nal: kats Bankeberg, wanlig stationssignal gifwits och därefter tre bromssignaler med tre stötar hwardera: att den förfta bromssignalen gifwits, få snart tåget passerat södra wexeln; att smörjaren Larsson. fom haft ÖS fasa F: 2 — — — — — — 55it— q) —22?q 2: .5