bestrifwas. Ofwer alt hördes jämmer och klagan, dödsrosslingar och förtwiflade rop på hjälp — där nästan ingen hjälp stod att gifwa. Så fort olyckan blifwit bekant wid det i närheten liggande Lagers lunda, ilade personer därifrån til ftälet och det lyckades dessa att med medföra sprutor släcka els den, fom hotade att förhärja hwad jammanftöte ningen lemnat öfrigt. En medarbetare i wår tidning utrefte till ffådeplatsen för olyckan och det lyckades of där att hopsamla följande detaljer. Nedgående tåget drogs af lokomotivet Einar, det upgående af Smwea. Båda hade i hela des ras längd rest fig upp emot hwarandra, hwarwid det från föder kommande Swea till oc med blifs wit kastad något baklänges af Einar, hwilket tyd ligen hade haft en smula starkare fart, därigenom att detta gick utför, Swea upför lutningen. Los komotivens sidor woro bräckta, deras toppelftänger, rör och mastindelar afbrutna, skorstenarne fas stade ut på fälten och mastinerna i öfrigt på det förfärligaste sätt tilltygade. Tendrarne woro to talt krossade och hade delwis sljutits under lokomotiven. Postwagnarne lågo i spillror och de närs mast i ordningen gående passagerarewagnarne woro äfwen förfärligt ramponerade. En första klassens wagn på upgående tåget hade kastats på twären öfwer banan och dess hjul hade gräft sig djupt ned i wallen, mellan skenorna. Främre gafweln war utslagen oc inredet sönderkrossadt. En ans dra klassens wagn stod jämnsides med denna. Främre delen af den senare war ett enda kaos af spillror, ur hwilket man ännu wid middagstiden ei lyckats lösgöra twänne olyckliga offer, maskinöfweringeniören Anrep od) ett fruntimmer. Up: ående tågets förare, hr Johan Andersson, kvar: att krossad mellan tendern od) lokomotivet. Hans blodiga hufwud stack fram ur en hop af fpilror och wensta armen hängde utom wagnens wäggar. Hwardera tåget hade beftått af 7 a 8 wagnar. De eftersta af deosa woro jämförelsewis mindre stadade. På platsen pågick arbetet med spillrornas undanrödjande, under ledning af maftiningeniören Lindeberg och stationsinspektoren Pettersson i Mjöl by. Rundtomkring lågo stycken af wagnarne, fame metsklädda soffor, trasor af tapeter och gardiner, förstörda möbler och reseffekter, papper och kuvert ut postwagnarne, krossadt fraktgods oc) hundra: tals andra föremål; men som ett centrum i detta hemska kaos stodo de båda lokomotiven orörliga och orubbliga. Att denna sorgliga katastrof kräft åtitiliga offer af människolif behöfwa wi wäl fnappaft säga. — Från Lagerlunda expedierades, så fort olyckan blifwit känd ett ridande bud til Bankeberg, och däris från tillkallades pr telegraf doktorerna L. A Åman och C. A. I. Wallin samt fältskären Berggren från Linköping, hwilka genast utrefte oc lemnade de särade bistånd oc mård. Den sorgliga dödslistan är följande: Maftin-öfwer-ingeniören Frans Gustaf Anrep med fru; Lokomotivföraren Johan Andersson, upgående tågets förare; Eldaren Sjöberg, på upgående tåget; Eldaren Wallner, på nedgående täget; Stationskarlen, andre konduktören Swensson; Smörjaren Larsson; v Kjelldal; En arbetsklädd passagerare, okänd. Mer eller mindre skadade äro: f d. Belgiste ministern i Stockholm, numera ministern i Portugal hr Edouard Anspach; En grefwe Wachtmeister och hans grefwinna; Frih. A M. Kostull på Engaholm i Kronobergs län, f. d. ledamot i riksdagens första kammare; Konsul David Lyon; från Göteborg; Lokomotivföraren Sundqwist; Packmästaren Pamp; Postiljonen Nilsson; Belgiste ministerns betjent, m. Å på hwilka wi ännu ej kunnat erhålla upgift. Många af de öfriga passagerarne erhöllo def utom lättare fontufioner. TTåget från Stockholm medförde omkring 20 a 25 passagerare. Flera af desfa blefwo räddade som genom ett underwerk. I de båda postwagnarne tjänstgjorde: på upgås ende tåget, hrr Kapelan och Rylen; på nedgående tåget, ber Asp och Melin. Jngen af dessa blef synnerligt stadad, ehuru wagnarne tatalt förstördes. Man kan knappast förstå, huru en räddning warit för dessa möjlig Posten blef, åtminstone till största delen, räddad. En passagerare från Stockholm hade måst upklättra genom den urslagna gafweln till en på ända stående wagn och sedan leta fina män ur snhilraraA mana uAlnss NA