anmälan till öfwerstäthållaren Mulle göras med anledning af kapten Jurlings åtgöranden i denna sak. Ängsartyget Torer Helsings strandning. Rorande denna sjöolycka har från Zrelleborg ytterligare telegraferats till Göteborg föl: jande: Fartyget står på slåt botten; pikrummet samt rämsta och båda aktersta rummen äro autagligen oskadade, men delwis fyllda med watten, därigenom att skotten ej warit täta. Maskin och ftorrummet fylda med 17 fots matten oc swårt läck. Oaktadt stormen fortfar, hugger fartyget ide i följd af lågt watten. Kontrakt är upgjort med Switzers bolag om bergningen, och är en bergningsångare redan anländ iill stället, men få länge ftormen forts far är det omöjligt att arbeta. Alla mått och steg äro emellertid tagna att snarast möjligt börja bergningen, fom har: all utsigt att lyckas, om blott lämpligt wäder inträffar.Utom de 325 000 kronor, hwartill fartyget i föregående nummer upgafs wara assureradt, är det ytterligare försäkradt i fjöförjäfringsattiebolas get Norden för 75000 kronor. Den förftnämda lörsäkringen är meddelad af Sweriges Angfar: tygsasfuransförening. Ångfartyget LL. J. Bagers brand. För utredande af anledningen till denna olycka hölls i onsdags El. 11 f. m.—1 e. m. förhör inför polismästaren i Malmö, hwarwid fåmäl fartygets redare hr G Hedman fom kapten L. A Mattsson och andre styrmannen A. Carlsson och S. Olsfon woro nårwarande och blefwo hörda. Hr Hedman hade redan i söndags telegraferat till Libect till steppsklarerarne C. G. Shitt komp aned begäran att erhålla utskrift af de s. k manifestena, hwarigenom man kan få weta huru mycket gods som fans ombord. men dessa upgifter hade ännu ide anfommit. Uplyfte att han fjälf och kapten Werngren, fom woro bland de störste delegarne i L. J Bager, icke hade haft fina andelar försäkrade; wisste ide om öfrige delegare (bolaget består af 600 lotter) hade låtit assurera fina andelar. Ångbåten war af 26 nylästers drägtigbet och omkring 18 år gammal, men wäl under hållen, hwilket bland annat bewisas däraf att den kunde håla fig uppe öfwer 10 timmar efter branz dens utbrott innan den sjönk. Genom express från Skanör hade hr H. fått underrättelfe om att den båt, hwari de 7 kvarlefwande räddade tig, drifwit i land där i närheten samt att i densamma funnits kaptenens fasfalåda med inneliggande omfring 330 fr. Fartygets andra båt berättades hafwa drifwit tom i land wid Kempinge. Fartygets tom missionär i Libed war firman Liders AX Stange. Kapten L. A. Mattson meddelade att bejättningen utgjort 13 personer utom han själf; af dem bade förste styrmannen Tenger endast 5 weckor wa vit anstald på ångbåten; han hade kommit upifrån landet, men hans hemort kände kaptenen ide; de öfriga woro Malmöboar. Af passagerare funnos 5 herrar och 2 damer på första fajutplats, I herre på andra plats samt 10 dädspassagerare; af de sistnämda woro 4 karlar (1 fransk mårdare til grefwe Wrangels 2 hastar, 1 dansk och 2 fwenstar; den ene hette Jönsfon) famt 6 fruntimmer (2 danska, 4 swenska; af de sistnämda war en gift i Zylfla:d och med örde ett litet barn). De flejte swenske passagerarne hade ämnat fig til Malmö, endast en hade löst biljett till Köpenhamn. Def utom sunnos ombord 2 ftärerffor, I kokerska och 1 uppassare — således tillsammans 36 personer. — Jnlastningen i Libedt började fredags e. m. klokan 3 under upsigt af en offentlig ämbetsman Gitesdreidber Strenz. Alt fom stufwades under däck mar diverse styckegods från firmorna Luders Å Stange, I. Chr. Lassen, Ch. Petit Å komp., vice konsul Klingström m. fl. Däckslasten utgjordes af några lådor lampglas, symaskiner, fjäder balar och de 50 omtalade damejeannetna famt 3 dylika som angifwits såsom eldfarliga. De fifts nämda woro stälda alldeles afskildt på hjulhuswingarne bakom där befintliga utbygnader; 1 af dem innehöll ether. De twå andra hade man res dan wid ångbåtens nästföregående tur welat med: sända, men då det sades, att de woro eldfarliga, wille kaptenen icke medtaga dem; nu lemnades den uplysning att de icke woro eldfarliga, men wäl frätfarliga, hwarför kaptenen förmåddes medtaga dem; han fick doc ide weta hwad de innehöllo. Af de 50 damejeanner, som upgifwits innehålla glycerin och hwilka liksom de 3 nämda afsandes af firmorna Luders Å Stange samt Chr. Petit komp, placerades 3 inwid akterluckan, omkring 2 alnar från skorstenen, 4 wid styrbords sidan af skylightet öfwer maskinrummet, 1 mid upgången till kommandobryggan, 24 midskepps, fram om det nämda skylightet samt resten af partiet under för: skeppets öfwerbygnad på babordssida; midskepps . — KP FO I Nn —