Article Image
det att propellern ännu gick rund. Dess kapten war bland de räddade. Då han af en wåx be sättning drogs upp ur wattnet, ropade han: För Guds skull hjälp, jag har hustru oh barn! Han war iklädd endast skjorta och kalsonger oh syntes just hafwa upkommit ur sängen. Några widare top om hhjälp hörde mi ej, enär fammanftötnins gen mar beledsagad af ett sådant brak, att nöd: ropen från dem, fom drefwo på spillror, ej häller kunde höras. Jnnan maskinen gick bad, war wår hastighet 9 knop; swenska ångfartygets hastighet ännu obekant. Hade ej maskinen hunnit att backas, skulle wårt fartyg sannolikt hafwa blifwit genom sturet af Kung Oscar I ungefär mid ftormasten. Det senare war omkring 4 fvartmil aflägfet, när wi först märkte det. Sedan wi genom fwenska ångfartyget Rudolf ZTornerhjelm blifwit med aktern före bogserade til Grimsby redd, tills stoppade mi hålen i bogen få godt som möjligt och fortfatte därpå med egen maffin refan till Hull. En tredje berättelse säger, att eMWdler befann fig under frisk sydostlig wind kl. 4 t. 30 m. oms fring 12 kvartmil från Spurn, då på ett afftånd of 5 a 6 kvartmil tre streck om babords bog twå ångare syntes, fom styrde ORD eller NO t. O, under det Adlers kurs war WHY, N Den ena af ångarne, fom war mydet större än MWdler, försökte att passera för om den senare, då det tydligen war hans pligt att passera babord om hos nom. Båda fartygen gingo med omkring 8 V, knops fart. Sedan MWdlers maffin blifwit backad och strufwen redan hunnit göra 59 a 60 flag, ins träffade kollisionen. J förhållande til stötens haftia: het emot det swenska ångfartyget war denna stöt endast lätt, så att de, fom wid tillfället befunno sig under däck, i början trodde, att ångfartyget törnat på grund Kung Oscar HU syntes ännu fortfarande gå framåt med full fart, åtminstone sag man skrufwen ännu gå rund. Som det bes rättas, war ingen af befälet på bryggan. Sedan båda fartygen kommit fria hwarandra, stoppades maskin på Adler, och twå båtar nedfirades i watts net. De bemannades af folk från Mdlers bes sättningar, bland dem en tysk styrman och en ens gelsk kapten. Kung Oscar II, hwarå ett stort Häll syntes, krängde öfwer åt styrbord, fö att bräd: gangarne nådde wattnet, kantrade efter 2 minuter ännu ytterligare, få att masterna lågo i wattnet. Af besattningen hade få många fom möjligt, äfven kaptenens fru, hakat fig fast wid fartygets babords sida, där de öfwerljudt ropade om hjelp. Snart därefter, fer minuter efter sammanstötningen, för: swann fartyget i djupet. Äfwen den tredje ånga ren samt ett i närheten befintligt fiskarefartyg hade fatt ut båtar och ffyndade få fort fom möjligt till hjelp. Man lyckades dock endajt att rädda 7 per: soner, medan 14 andra, däribland kaptenens fru och ett annat fruntimmer drunknade. Adler hade förlorat bogspröt och galjon och blef, sedan man med flaggen på half fång hissat nödsignal, of det tredje angfartyget. Rudolf Tornerhjelm, taget i slaptåg. Det senare ombordtog de raddade och landsatte dem i Grimsby. adler inträffade kl 5 nästa morgon i Hull. Enligt en ytterligare berättelie hade Kung Oscar II:s hela besättning sprungit öfwer bord wid sammanstötningen. Twå man hade hållit stewarden ännu någon tid ofwan wattnet, men sedan de uttömt sina krafter, gingo alla tre slutligen till botten. ss Om nämnda olycshändelse meddelas i Örefunds: P:n: De af ångarens besättning, fom omkommit, äro, enligt från England ingånget telegram: förste styrmannen Swensson, förste maskinisten Krouthen, eldarne Edvard Olsson, Andreas Liljedahl Olsson. Lars Hjalmar, Swen Andersson, matroserne Jöns Facobson, Carl Fredr. Olsson, Wilh Olofsson och Anders Larsson samt akterstäderskan Marie Jo sephine Johansson. öfversegladt fartyg. Från Göteborg ffrifwes: Efter hwad förut omnämnts, blef i Göte: borg hemmahörande sleppet Selina, kapten Olsfon, natten till den 29 sistlidne augusti öfmerfeg: ladt af en okänd ångare i närheten af Trindelen, hwarwid steppet sjönk och def besättning med mapp nöd kunde i steppsbåtarne inberga fig till Warberg. Sedan emellertid uplysning erhållits därom, att den i fråga warande ångaren, hwilken, utan att gifwa sig tillkänna eller taga någon befattning med den nödstälda besättningen, genast efter olyckans inträffande fortsatte resan, troligen woro i Hartlepool hemmahörande ångaren Farnley Hall, helst denna inkommit dit i skadadt tillstånd, att den måste uptagas i docka för att repareras, af reste fteppet Selinas hufmudredare jämte befäl: hafware och besättning till Englaud. Efter åtftilliga bemödanden har det äfmen lyckats att få så bindande bewis mot befälhafwaren å ÅFarnley Hall, att saken nu flutligen kunnat upgöras i

7 oktober 1875, sida 3

Thumbnail