å Carl Johans torg, där stadssoldaterna genom enstildes, polisens och starpslyttars bemödanden öfwermannades och wid 11-tiden arresterades. De öfrige stadssoldaterna förhöllo fig lugnare. De upkomna stadorna äro icke af någon farligare bes staffenhet. J morgon hålles polisförhör. Örebro läns folkhögskola har åtnjutit äran att mid Norra Kalmar läns landsting af utsedde förtroendemän för folkhögskolesakens beredande (rifsdagsmännen E. Key och K. I. Smwenfn samt Hr K. P. Swensson) framhållas i främsta rummet såsom fynnerligen wäl wärd att tagas till mönster för en blifwande folkhögskolad. Såsom mönfter: gilla nämnas widare folkhögskolorna på Hwilan och Önnestad i Skåne. — Rorra Kalmar läns folkhögskola, som skulle följa dessa föredömen, will man lägga i Frödinge by, tre fjerdedels mil från Wimmerby. Åtgärd för bostadsbristens afhjelpande. Med asseende å den i Stockholm nu radande bostadsbristen oc) angelägenheten däraf, att de i ftadens utkanter befintliga nu obebygda widsträckta tomtplatser må blifwa lättare tillgängliga för bostäders upförande, har öfwerståthållareämbetet åt stadens bygnadsschef, kapten C. J Knös, ftadsingeniören I. R Brodin, direktör E. Fränckel samt werkställande direktören i aktiebolaget Stockholms bygnadsförening löjtnanten L. Broome updragit att utarbeta fullständig plan för spårwägars ans läggande i Stockholm, få beskaffad, att den fan bringas till utförande fuccesfive, eller i den mån därför lämpliga platser blifwa tillgängliga, äfwens fom att rörande kostnader, fom för den upgjorda planens genomförande erfordras, upgöra förslag, så upstäldt, att det len nar kännedom om foftnaden för hwarje hufwudlinie. (A. B) Angfartyget kung Oscar II:s förolyckande. Öfwer nämnda katastrof innehåller den i Hull utkommande tidningen Caltern Morning News följande detaljer: Kollisionen inträffade lör: dags e. m. den 25 sistl. september kl. 5, oms kring 12 kvartmil från Humberflodens mynning. Luften war far. Tyska ångfartyget Adler, un: der befäl af kapten Käfter, hade en besättning af öfwer 20 man och dessutom om bor dbesattningen till ett i Hull under lastning på Rangoon liggande tyskt fartyg, Bremer-barkifeppet Britannia, fördt af kapten Ling, samt ett antal passagerare, inalles 60 personer. ÅÄngfartyget, fom war på ingår ende till Hull, mötte det därifrån fommande Kung Oscar I och törnade upp emot det fenare after om fockwanten, hwarwid det senare ångfartnget sjönk få hastigt, att ej en enda båt hann att ut: fättas. Kapten Jacobsson och 6 sjömän updros gos ur fjön. Be ålhafwarens fru (2) och 13 man drunknade. Hade de på Adler fom passagerare befintliga sjömännen ej warit på däck oc med största skyndsamhet nedfirat en lifbergarebåt, få skulle wakten på Adler, fom bestod af endast några få man, kanhända ej lyckats att rädda ett enda människolif. Adler har inkrossad bog od främta wattentäta rummet sullt af mat: ten. Det inbogferades til Humberfloden af swenska ångfartyget Rudolf Tornerhjelm, fom äfwen medtog de räddade skeppsbrutna. Fartyget målte bog: seras med aktern före, ty annars skulle wattens trycket å det wattentäta skott, fom höll wattnet aflågsnadt från lastrummets öfriga delar, hafwa intryckt detsamma. I nödfall nedfirades alla lif bergarebåtar, fom bemannades. Först då man nådde Humberfloden och kommit under skydd af Land, kunde Adler långsamt bogseras med förs stäfwen förut. Om bord på Adler antogs att oskickig manöwer från Kung Hifar II wållat sammnnstötningen! emedan rodret blef först lagdt babord och sedan styrbord. Då fara för sammanstötning hotade gid Adlers maskin med full kraft back, men rörelsen framåt hade ännu ej tillräckligt blifwit uphäfd för att undmika fataftrofen. Kung Oscar II git wid tillfället med ful fart framåt. En af underbefälet på Adler berättar om händelsen följande: fl. 5 t. 10 m. war ångfartys get omkring 12 fvartmil i S. O. från Dimling: ton då Kung Oskar II utkom från Hum bern. Det senare styrde omkring N. D. eler N. O. t. O., oh wi ungefär W. 3, N. Wår fap: ten jämte flere passagerare och en engelsk kapten woro på kommandobryggan. På det smenska ång: fartyget syntes ingen på bryggan. Åtminstone kunde man ej märka det med kikare. Det swenska ängfartyget försökte att passera för om of. Hade fartyget, enligt internationelt bruk, lagt rodret om babord, få hade det gått klart oss. Då wi sågo, att detta ej skedde, stoppade wi maskinen och gingo bad med full fart. Det oaktadt tom swenska ång: fartygets styrbords sida i kollision med wår för stäf, fom rände in 5 a 6 fot på det swenska ång: fartyget. Wår stäf krossades, och förpiken löpte full af watten. Många Hål bogen tillstoppade wi med segel. Då wi ej wisste, om wårt fartyg kunde förblifwa fivtande, nedsirade mi wåra båtar, af hwilta en mäste gifwas till spillo, emedan en af däwertarne war sprungen. Det andra farty