rättwist bedömande af de rådande förhållandena och därför i följd af den då i Swerige gängse, af de flesta andra stora och små tidstrifter på det häftigaste understödda antipatien mot Tyslland förs lorade nästan alla sina swenska prenumeranter, medel att fortsätta fin hotade existens. Må därs för wi tyftar med sympati och högaktning tänka på denna man i Göteborg oc af hjertat önska honom få wäl fom prof. Nordenskiöld lycka til innewarande ärs erpedition. Hvad folken offra för människoslagten. Tidningen Glope meddelar följande uplysnin: ningar om härarne och flottorna i Europa: Sju stater hafwa infört allmän wärnepligt, nämligen Tystland, Ryssland, Österrike, Frankrike, Italien, Danmark och Schweiz. Genom konskription, del: wis i förening med friwillig tjänst, rekryteras hä rarne i Spanien, Turkiet, Swerige —-Norge, Hol land, Belgien, Portugal och Grekland England är det enda land, där hären bildas genom wärfs ning. Med hänsyn till härarnes storlek fan man dela de europeiska staterna i tre afdelningar, näms ligen: 1) Zyftland, Öfterrite, Ryssland och Frank rike; 2) Italien och England; 3) Belgien, Tur kiet. Swerige-Norge, Holland, Danmark, Spanien, Portugal, Schweiz oc Grekland. Det giftes få ledes fyra härar af första rangen, twå af den an: dra od nio af den tredje I rundt tal utgör den i rullorna införda styrkan sju mil. man, hwaraf fem millioner äro redo att rycka i fält med 15 000 kanoner och 1 250 000 hästar. J afseende på ör: logsflottan intager, fäger Globe, England främsta platsen. Därefter komma i den ordning, fom de upräknas, Frankrike, Ryssland, Turkiet, Österrike, Tyskland, Ftalien, Spanien, Holland, Danmark, Swerige—Norge och Portugal. Fnalles ega de europeiska staterna 2039 krigsskepp, hwaribland 209 pansarfartyg, med en besättning af 280 000 man och en bestyckning af 15 000 kanoner. Yt terligare 110 krigsskepp, af hwilka 56 bepansrade, hålla på att byggas i Europas warf. De årltga utgifterna till härarne och flottorna öfwerstiga 2016 millioner kronor, hwaraf tre femtedelar åtgå till härarne. Den årliga utgiften för hmwarje fol: dat är lägst i Österrike och Turkiet, men högst i England. En dram på järnvägen. Från Rom skrifwes den 14 juni: J torsdags kl. 9 på aftonen afgick ett godståg från Ancona till Peronese. IHid flutet af tåget hade man fastkopplat twå pasfagerare wagnar, en af andra och en af tredje tlasfen. Då tåget ffulle gå, warseblef man att lampan i andra klassens wagn hade slocknat. Sedan de tre resande, fom där hade plats, fäst upmärtfams heten härpå, föll konduktören på den iden att ställa in en fotogenlampa i stället. Tåget hade knappast fatt fig i rörelse förr än lampan föll omkull och krossades. Den brinnande fotogenen rann ut på golfwet och på mindre än twå minuter woro de tre passagerarne omgifna af lågor på alla sidor. Jngen hörde dem, ehuru de skreko med full hals. Wagnen war indelad i flera afdelningar och de olycklige hoppade från den ena afdelningen till den andra, men snart upnåddes de äfwen i den sista af elden. Nu inträdde ett försträckligt ögonblick. De tre männen öpnade dörrarne för att försöka komma fram till början af tåget; men för att lyc kas häri, mäste de först passera yttersidan af den brinnande wagnen. Man kan länka sig fmårighes ten häraf för månniskor, fom ide hade den wana, fom järnwägstjenstemän förwärfwat, att på detta sätt passera förbi wagnarne, isynnerhet fom metall stängerna, i hwilka de skulle hålla fig, woro röd glödade af elden. Efter förtwiflade ansträngningar upnådde de fluts ligen tredje klassens wagn, som uptogs af blott twå passagerare oc) en materialwaktare mid järns wägen. Men därifrån war det omöjligt att fom ma till början af tåget. De twå wagnarne woro skilda från lokomotivet genom 28 lastwagnar, fom saknade s. k. plattformer, hwilket gjorde det omöjligt att passera dem. Under tiden grep elden omkring sig samt hotade att antända afwen tredje klassens wagn, oc ännu hade man en half tim: mes mwäg till närmaste station. Materialförmwalta: ren Foschi war nog djerf att klättra upp på taket af wagnen oc fedan, under det tåget gick i full fart, hoppa från den ena wagnen till den andra, ehuru faran härwidlag förökades genom mwagnar nes olika höjd. Men, efter att 28 gånger hafwa uprepat det farliga språnget, framkom han flutligen till lokomotipföraren. Tåget stannade och man skyndade till den brinAAAS mannar GIN han Hodan vått traNio klae.