tällda afser. Erkännande wigten däraf att denna naktpåliggande angelägenhet warder utan dröjsnål ordnad, har utskottet funnit sig tillika, åtmin: tone antydningswis, böra framställa de grunder ör allmänna wärnpligtens tillämpning, hwilka utkottet för fin del, under förutsättning af indels vingswerkets oc grundskatternas afstaffande, anser unna upgöras utan att öfwerskrida den gräns, ntill hwilken landets krafter wid upgörandet af tt nytt härordningsförslag för den närmaste frams iden funna tagas i ansprål. Denna fordran har utskottet trott sig bäst iakttaga genom att dela de wärnpligtige af första årss lassen i twenne hälfter, underkastade olika öfningstd. Ofningstiden för de längre öfwade har utkottet ansett borde bestämmas till ett år, beräfs nadt twå ärs repetitionsöfningar, och öfningstiden jör de under fortare tid öfwade till 90 dagar, fördelade på tre år, med 42 dagar under det första åretdoch 24 dagar under hwartdera af de twå näst därpå följande med undantag för rytteriet, wid hwilket wapen de under JO dagar öfwade wärnpligtige borde nndergå denna öfning på ett enda år. Hwad uttagningen af de wärnepligtige till den längre öfningen widkommer, har utskottet ansett denna böra i främsta rummet grundas på frimillighet. Hwarje wärnpligtig kommer därigenom i åtnjutande af den rätt, jom om han fjälf fådant önffar, bör tillkomma honom, nämligen att, då han är pligtig att i farans stund deltaga i fofterLandets förswar, äfwen få af fosterlandet mottaga den föregående frigsbildning, fom ett kraftigt utförande af detta förswar trafwer. Tillägger man de friwillige en lämplig ersättning. hwars storlek utslottet förslagswis såsom beräkningsgrund tänkt sig bestämdt till 200 kr., torde man hafwa utsigt att endast på friwillighetens wäg kunna erhälla det behöfliga antalet wärnpligtige öm bör uns dergå den längre öfningen. Mången wärnpligtig yngling torde nämligen Hellre underkasta fig om kring ett års krigsbildning, under hwilken tid han i wiss mån bättre stäld än fina under fortare tid öfwade kamrater, erhåller fläder, föda oc under: wisning, utan dessutom äfwen efter öfningens slut en samlad sparpenning, än att utan annan erfättning än fläder och föda afbryta de göromål, hos nom eljest åligga, för att undergå 42 dagars rekrytöfning. För att ide grunda tillwaron af för: swarets wigtigaste beståndsdel endast på en mer eller mindre sannolik förutsattning, utan, såsom landets säkerhet oeftergifligen fordrar, lägga en fast grund för den nya hårordningen, har emellertid utstottet fett fig nödsakadt att förorda Lott: ning i den händelse tilgången på friwillige icke ffulle blifwa tillrådlig. (Forts.) Den tillstymmelse till en konflikt mellan riksdagens kamrar, fom horade upstå, i fall andra fonumaren förtaftat voteringspropolttionen om den i fråga fatta nya fyreljen för handeln och näringarne (i ft. f. kommerskollegium), har aflägsnats. Samma utgång fit i första fam: maren ett förfök att där ogilla voteringspropositionen om sljutswäsendets ordnande, hwarigenom denna, särdeles för andra fammaren, få intresfes rande fråga äfwen innewarande riksdag kommit att förfalla. Tydligen will man undwika, så widt möjligt är, dylika twister. Särskilda utskottet för försvarsverkets ordnande. Wi meddela här de af utstottet före: slagna förändringar i den framlagda mwärnpligtslagen; warande de wäsentligaste af dessa följande: att det i I I mom. 1 af förslaget till lag om allmänna wärnepligten uptagna stadgande matte omarbetas i det syfte att styldigheten för wärns pligtig med vet undantag mom. 4 af sagda par ragraf bestämmer, att aflemna prestbetyg och ut: taga instrifningssedel afwen må funna genom måls: man, husbonde, arbetsgifware eller laga ombud fullgöras, hwaremot mom. 3 af samma lämps ligen torde funna utgå; att mom. 2 af I I af lag om allmänna mwärn: pligten måtte få ändras att den wärnpligtige, utom ett utdrag ur wärnpligtslagen, wid initrifnings: sedelns mottagande erhåller ett lämpligt utdrag äfwen ur andra lagar oc stadganden rörande krigsmakten; i att efter 36 af lag om allmänna wärnpligten och under samma rubrik fom denna paragraf ett färffildt stadgande infores i syfte att de waärnplig: tige, fom enligt 10 ide få tilhöra hären eller flottan, må i händelse af krig amvändas til lämps ligt arbete; att 41 i lag om allmänna wärnpligten nåtte erhålla följande lydelse: .. Landtstormsman är under tjänftgöring pligtig att själf förse fig med fläder, och därelt staten ide fan wid upkallandet anskaffa föda, själf förse fig med sådan mot erfättning af staten för födan enligt länets markegangspris för soldatportion. Wapen och ammunition tillbandahållas af staten; att rikosdagen måtte säsom fin åsigt uttala, att det upstof med tjänstgöringen under fredstid, som i S 18 af lag om allmänna wärnpligten omnäms