Article Image
Till nöje och tidsfördrif. I småbarnskolan. Nå, Janne lille, Hur långt fan du i dag räkna? Börja nu! — — En, twå, tre, fyra, fem, fer, sju, åtta... — Nå? — N! — Ri... — Nie, tie... — Nä? Fortsätt! — Knekt, dam, kung. Stor sträck och sasa! Läraren börjar rasa. Glad besättning. En sjökapten ftröt öfwer att hans befattning war den gladaste fom fanns. — Hur få? — frågade en af kaptenens bekanta. — Jo, jag bar nyss piskat upp jungman och kajutpojken, och de å glada att det är öfwerständet. De andra åit glada att de sluppo undan En professor vid universitet i L. höll en dag en föreläsning i sysiken inför talrika åhörare fludenter. Under det han höll på att ladda ett elektristt batteri, fade han: Nina Herrar! Detta batteri är få starkt att det är i stånd att döda en människa och döfwa en ore. Under försöket fom professorn olyckligtwis i för nära beröring med apparaten, få att den med en stark knall urlad: dade fig. Professorn störtade til golfwet, hwarpå en fins dent utropade: Dog profesforn? Nej, fwas rade denne, jag blott döfwades. Scharad. En fattig man bad någon, fom mitt förfta war, att han fitt goda ffulle med fig dela, men denne gid och gaf mitt andra blott til swar. D, fög mig, war hans handling wäl mitt hela. Ordet meddelas i nästa n:r. Fyrkantiga nötter. Tag 2 M, 1 E, 2 O, 4 f1t, 5 Toch 2 L samt bilda af dem en sådan fyrkant, i hvilken hvarje rad läst uppifrån och nedåt samt hvarje rad från venster till höger bildar ett ord, som vid sådan läsning förekommer två gånger. Tsg 2 4, 3 E. 2 VM. 10,5 BR, 2 Toch I U samt ordna dem på samma sätt som nyss nämdes. åÅ. Tag 5 A, 2 G. 4 L. 2 O, 1 S och 2 T samt ordna dem på samma sätt som nyss nämdes. Obs. Tryckta bokstäfver att begagnas vid uttydningen af nötterna finnas att köpa å boktryckeriet. 2 A NA

27 mars 1875, sida 3

Thumbnail