Article Image
mil, å den andra sidan, ansluta sig till det westra alternativets öfre bansträckning, då därimot det fira ide eger några likartade fommunifationas leder. Sedan wi nu flutat den bewisning wi för när warande aktat nödigt förebringa, och sedan wi, i hänsigt till den anmärkning, som framställes mot födra linien, att den ligger alt för nära hafwet, erinrat, att södra delen af norra Stambanan ligger på wissa ställen, säsom wid Storwik samt inom Ockelbo och Bollnäs focknar, dels närmare och dels lita nära hafvet, fom östra banlinien ofwanför Hybo od att det blott är på ett ställe denna ban linien närmar fig hafwet på 3 mils afftånd, wägar wi på förhand bemöta ett inkaft, fom säkerligen kommer att framställas, eller att wåra orter lika wäl som andra orter inom Swerige, de där icke genousläras af stambanor, kunna och böra draga nytta af Stambanan, äfwen dess westliga riktning, när wi alltid hafwa den utwäg öppen, att genom bibanor sätta orterne i förbindelse med Stambanan. Äfwen om någon möjlighet utan orternas alt för stora betungande härtill förefunnes, stär dock den orättwisa mot wåra orter, fom ligger i deras utes slutande från själfwa Stambanan, kvar i hela def widd; ty orättwist blir det alltid att beröfwa dessa orter hwad dem rättwisligen tillkommer, för att slänka det ät en annan ort, som icke därpå kan ega nögot ansprät och som icke är mäktig att ens till nagon ringa del ätergällda staten dess upoffs ringar för Stambanan. Nu företer fig också, att det ide är någon möjlighet för de särslilda orterna att til Stambanan updraga förlustbringande bi banor på 6, 8 a 10 mil. Befolkningen förmår det sannerligen ide och dessutom kvarstär det före hållande, att dels famfärdfeln med hufwudstaden och med Södra Swerige, som dock mäste för Norr: lands perfjonod) godstrafik wara långt wigtigare än sambandet med Norge, inclusive Jämtland och Östersund, med många mil ftulle förlängas genom dessa i nordwest gående bibanor, hwilka ju längre in de komma i landet, bilda alt spetsigare och spetsigare winklar mot Stambanan och sälunda i fjälfwa werket twinga till ett ändamålslöst järns wägsbyggande af många mil, fom kunnat und: wikas; hwarförutom dessa bibanor, ju mera weftligt de komma in i landet, skola genomlöpa alt mer och mer öde bygder, därigenom bibanorna skola, jämwäl de, komma att dela westliga Stambanans öde att blifwa saknad af trafik, åtmine stone en sädan, som kan på nägot sätt motswara den förhöjda bygnadskostnaden, ett öde, hwilket, om än staten skulle kunna uthärda detsamma för Stambanan, dock skulle till undergång döma hwarje enstildt bolag, fom wägade att under sådana förs hållanden bygga någon af i fråga mwarande bibas nor. Om också någon gång, då det östra landets innewånare ssulle resa till orter i det sydliga Swerige bibanorna skulle komma att för persontrafiken ans litas, få är det dock gifwet att denna trafik blefwe ringa och att någon godstrafik söderut ide komme att efter bibanor leda fig till den westliga Stam banan från den östra delen af Norrland. Def: utom oc oberoende af nyssnämnda förhållander kvarstär dock altid, att alla de stora delar af Norr: tand, fom komme att ligga emellan bibanornes ra: jonger, woro från Stambanan hufwudsalligen ute. flume, så att. äfwen med antagande af bibanor en stor del af Norrland fortfarande blefwo i samme ställning i hänsigt till Stambanan, med den, hwar öfwer wi nu klaga. (Forts.) UD .te. Deggf ,eN D

13 mars 1875, sida 3

Thumbnail