Underdånig petition rörande norra Stambanans sträckning (af 20 norrländsle riksdagsm. dat. d. 11 febr. 1875). (Forts. sr. föreg. n:r). Hwad wi till östra liniens fördel anfört beträfs fande Helsingland i afseende på jordbruk och in: dustri gäller till hufwudsaklig del äfwen Medelpad samt slräckningen ända till Håsjö; men särslildt få wi fästa Eders k. maj:ts nädiga upmärksamhet på den beröringspunkt, fom östra banan eger i Stuguns socken, fom fan anses såsom en af naturen gifwen centralpunkt för en hufwudsaklig del af Jämtlands rörelse. Til Stugun leder alt hwad norra och nordwestra Jämtlands tillförselleder norr och föder om Lithselfwen hafwa att tillföra, och dessutom är Jämtlands egentliga odlingsbara jord belägen mellan nämnde tillförselleder. Likasom all jord, inom Liths Tingslag, hufwudsakligen hwilar på kalkgrund, få är äfwen förhällandet likartadt på en sträcka af 10 mil norrut från Lithselfwen till Ströms wattudal, där redan nu en ångbåtsförbindelje förefinnes, fom fan på en längd af aderton mil utsträckas till en oc) annan mils afständ från Norsk segelbar fjord. Då Häsjö och Gälld ligga på ungefärligen samma nordliga breddgrad på ett afständ från hwarandra af öfwer fer mil, men Håsjö däremot ligger blott på ett afstand af fora a fem mil från Angermans elfwens tillsörselleder och stora handelsomräde, så synes Häsjö utgöra den rätta föreningspunkten mels lan Stambanan och Twärbanan. ör Sundswall är det östra alternativet af af gjort företräde, då wägen norrut till Ängermanelfwens stora handelsomrade förkortas med 7 mil, äfwensom wägen söderut med nåra twå mil och wägen westerut med ej mer än circa tre mil före länges. Den kostnad staden Sundswall nedlagt på järnwågen sSundswall—Torpshammar åter: gäldas i en nära framtid i rikligt mått genom östra bansträckningen, enär alla träwaror från Gimån od) Holmsjön otwifwelaktigt tomma att föras på banan till Suudswall, då träwarornas fort: ftaffning på hästbanan Öfterfund-— Glimån od wi dare flottning på Indalseljwen til Sundswall äfwensom flottning af Glimäns träwaror efter Ljungan eller Njurunda elf til Sundswall fal medjöra större kostnad än järmvwägsrorslingen. Det westra alternativet af bansträckningen går genom relativt ofruktbara trakter, har inga märdes fula industriella anläggningar inga, nämnwärda wattenfall samt få tilllörselleder, hwilka alla defutom komma det östra till godo. En god landar wäg, å ena sidan, ifrån Ånge til Össersund och befintliga. segelleder från Bräcke til jamma stad däremellan landswägskommunikationen utgör 121,