Article Image
dtöctater SUL Andersson Salin Iran DJUutrater (Helsingland) liggande å allmän wäg inom Njus runda soden, swart sårad i underlifwet af nägot hwasst instrument. Salin affördes til Sunde: walls lasarett, där han afled utan att hafwa fun nat förmås upgifwa huru oc af hwem han blifwit misshandlad. K. bjyde har förordnat om obs duktions anställande. Bränvinskriget. Ett högst märkligt drag ur historten framstalles i Upsalaridningarne, i bwils kas senaste hitkomna nummer lases följande in sända upsatt: Undertecknad, fom i går hade att förrätta guds tjänst i Börje kyrka, war därwid underkastad den sorgliga nödwändigheten att från predikstolen ups läsa en kungörelse af följande lydelse. VY anledning af hr C. J. Södermans i Ups sala gjorda anbud att til Börje sörsamling Evartalswis och i förslott utbetala 400 kronor eller tillhopa 1.600 kronor årligen emot det wilkor att honom lemnas rattighet försälja spirituosa drycker jämte win och öl på något stalle inom tommunen — od) då wi på detta fatt funde få fult tilrädliga tillgångar till wåra alt för stora fonmmunal: afgifter. få hafwa många inom församlingen gillat detta förslag. I anledning häraf oc) emedan det erfordrasssett ffyndfamt swar utlystes aumän fom munalstämma att hallas nästa söndag d. 28 d:s strax efter Gudstjanstens slut. — — den 21 februari 1875. Ordförande i kommunalstämman. Att öfwer en dylik kungörelse anställa nägra reflexioner torde wara onödigt. Det torde blott böra uplysas, att inom Börje kommun ide på lång tid existerat någon försäljning af hwarken spirituosa eller win och öl, och att kommunen helt nyligen offentligen uttryckt fin bestämda önssan att ide warda belastad med något dylitt förföljs ningsställe. Om det lockande guldet fan ändra kommunens äfigter och om, för sädan händelse, wederbörande myndigheter slola taga den egen domliga affären under sitt hägn, stall en nar framtid utwisa. Upsala den 22 februari 1875. Martin Johansson. Kyrkoherde i Börje. Norra stambanan. Wära läsare känna nu de forstag fom af hrr Brun ad Staaff framlagts mid innewarande rifsdag af den förre om banans laggande i den östra linien oc af den senare om tillsattande af en nämd för utredi ing af den lämps ligaste riktningen. J första kammaren har hr Frisk wäkt ett hr Staaffs liknande förslag. J andra kammaren har hr Fr. Malmberg från detta län wäkt förslag, med hwidaken P Nasman och SI. Fablen från Westernorrland samt LI. Fahlars der från Westerbotten instämt. Sedan kongl. maj:t genom järmmägsbygnades styrelsen låtit under förlidna år undersöka alter: nativa linier för den norrländsla järnwagens wi dare fortsättning pa den stridiga delen mellan Hybo och Krokom, få hafwa hufwudsakligen twänne ör slag sramstatt, wid hwilka man tan föfta tilbör: ligt asseende. Linien Hybo— Ramsjö—Ånge — Gällö-Östersund— Krokom will jag falla det meft: liga alternativet; Hybo—Johannisfors-Stödefjön —SHåjö—Stugun Öitersund—Krokom? det öns liga alternativet. Om blifwande jarnwagar i Norrs land fule förläggas i sadan riftning, att Norr lands fördel, i sm helhet taget, ide tillgodosages med därjämte fästadt afseende på den största möj liga trafikinkomst, få slulle detta wara en olycka och saferligen fördröja stambanans midare forts sattning mot norden. Nu är det östliga alternas tivet för Norrland i alla afseenden det bästa, enär tredubbla tillförfel:leder, förre stogstillgång och befolfning, många jarnwerk och industriela anläggs: ningar, socknar. mak iga af en högre fultur i jord bruk m. m. förefinnas efter denna sträckning som dessutom saknar tidsenliga kommunikationsleder. Det westliga alternativet är relativt underlägset i alla asseenden, och man Yule utan twifwel har begå ett stort misstag. om man walde den westliga linien såsom ftamoch twarbana och saledes för: lade banan efter redan befintliga fommunifationsleder, nämligen en god landswag från Ånge til Hstersund å ena sidan och befintliga segelleden från Brade till Östersund å den andra, då daremot, säsom förut är nämdt, den östliga linien är ifats nad af alt, fom är behöfligt för en tidsenlig fam färdsel. För större delen af Jämtland och för Norrland i dess helhet är det östliga alternativet att föredraga, och till bestyrkande häraf anhåller jag att till statsutsåottet få aflemna, före eller wid frågans behandling och utredning därstädes, de ftatiftilfa upgister m. m., fom funna gifwa stöd för mitt påstående. dd anledning af hwad jag haft äran anföra rkas, att den stridiga delen af Norrlands järns bana ifrån Hybo till Krofom må förlägs gas i den önliga riktningen Hybo—3ohannisfors — Stödesjön Hasjö-Stugun — Östersund Krokom, sasom for Hela wårt land od) specielt för Norrland den fördel: aktigaste sträckninaen.

2 mars 1875, sida 3

Thumbnail