— äC — — Kan man med rätta betvifla, att vi snart skol komma lika högt eller att 1,000 kroner är ft djärft tilltaget för första året? Må man då be tänka att denna korta järnväg är exceptic nelt väl belägen och att knappast någon b statsbana, än mindre 120 mil däraf, kan i a sseende på läge, frihet trån konkurrens, tillgån på tyngre frakigods m. m. täfla med Sunds valls —Torpshammars. (. I de beräkningar vi här ofvan upstält, ing: licke några summor för anskaffande af ny ma teriel, om man med sådan menar, ytterligar materiel utöfver den, som förefinnes, när ba nan blir komplett färdig. Därimot ingår un derhåll, amortering och utbyte af den befint liga materielen i de för omkostnaden afsatt: 50 procent. Visst är ock, att man kan sköt: all den trafik, som här ofvan beräknats, mec därför afsedda 150 vagnar och 4 lokomotiver Skulle trafiken, hvilket vi både hoppas och tro, erfordra en än mera förstorad park a rörlig materiel, så kommer naturligtvis trafik öfverskottet själft att kunna bereda mede därför. Hvad slutligen spårviddsförändringen ocl därmed förenade penningebehofver angår, så företaller oss den frågan i yttersta grad enkel. Att den bredspåriga norra stambanan och tvärbanan stöta till bolagets smalspåriga järnväg kan väl icke minska dess redan för handen varande trafik? Nej, den måste tvärtom ökas Aktieegarne komma således i den angeväma ställningen, då de hafva att öfverlägga huru vida de utan vidare skola njuta af detta tillskott i deras inkomster, eller om det kan vara ekonomiskt klokare att företaga en ombygnad. Då ingenting annat än aktieegarnes eget omdöme om det: för dem fördelaktigare kan tvinga dem därtill, så är hela frågan om en förändring af spårvidden enligt vår mening ingalunda ett hotande moln, som framtiden bär i sitt sköte. Den inskränker sig helt enkelt till det spörjsmälet, huru vida bolagsmännen skola besluta sig för vidare penningeutlägg för att vinna ännu större fördelar, än dem företaget redan beredt bolaget. Det är sällan en affär lemnar på en gång mycket snar och mycket stor vinst och järnvägsföretag i allmänhet utgöra intet uudantag från den regeln. Men, om vi hafva stält Sundsvall-Torpshammars-banans horoskop rätt, så kommer den: att utgöra ett lysande undantag. Ty att en järnväg första året gifver c:a 5 procent, andra året c:a 6 procent med sannolikt en half möjligen en procents eller större illökning pr år, måste anses vara en både snar och stor vinst. Med jernvägen förhåller let sig nämligen icke såsom med andra samärdsmedel att kapitalvärdet sjunker. Det tvärt om stiger med nödvändighet, enär trafiken ;nÖdvändiggör dess underhåll och äfven förättring Det slutliga resultatet af det ofvan sagda ynes oss tydligen vara, att bolagets järnväg, hvilken kommunen och dess invånare äro så ljupt intresserade, är en mycket lofvande afär. Den enda svarta punkt, som möter oss, r det närvarande behofvet af de bristande 00.900. Bör bolaget eller dess styrelse ankaffa dessa medel genom utsträckt aktietecking eller genom lån? Eller låt oss vända rågan sålunda: om man eger ett vinstgifvande öretag, bör man släppa ut 800 nya aktier? Ivarpå vi svara: ja, om man därtill är nödål ch tvungen, d. v. s. om ens kredit svigtar, nen eljest obetingadt nej. J. S. A. ——— — —————