Article Image
LE oy OEM CTAMAINR, 80HI YIAN OKLODCET Ma -nads slut ännu icke kommit eller kunnat komm: e banan i någon väsendtligare mån till del, skull enligt kalkyl lemna banan ett år ligt trafik. brutto af cirka 210,000 kronor. Har den tid r Som förflutit, sedan berörde kalkyl uprätta des, minskat eller ökat beräkningarnes trovär, dighet i detta fall? Vi våga påstå det senare , Matfors trafik är fullt den beräknade, Sörfors likaledes och skall, enligt hvad som förjudits, i betydlig mån ökas. Nedansjö järn, verk närmar sig alt mer sin fullbordan, Jämt, landsgodset torde att döma efter sommar och , höstimporten ej ringa öfverskrida de kalkyle, rade 153,000 centner, Torpshammars bruk har . utvidgat sin verksamhet och trävarutrafiken från Åeö har från sannolik blifvit så godt Som viss, Imellertid torde under år 1875 en del af nyss nämda varukvantiteter icke till ssitt beräknade belopp befara järnvägen. Den af Nedansjö järnverk beräknade inkomsten 57,806 kronor, anse vi oss böra minska till .:30,000 kronor, enär verket under sagde år mähända icke kommer att förse sig med hela ssitt årsbehof af malm, samt säkerligen icke hinner producera järn. Träupfordringsverket vid Nedansjö samt anstalterna för det samma torde ock behöfva operera ett år, innan full trafik därifrån kan förväntas, Vi minska därför den heräknade inkomsten af trävarutrafik från 49,500 till 25,000 kronor. Därimot tillkommer all den godsoch persontrafik, som norra stambanebygnaden kommer att tillföra, hvilken lågt beräknad bör upgå till minst 26,000 kronor. Vi kunna således anslå 1875 års trafikinkomster i runda tal till Persontrafiii. 138, 000, Godstrafik, hvarom erfarenheten re dan vunniitis. 42,000, Godstrafik, förr beräknad till 210,000, för 1875 minskad med 52.000 158.000, Trafik genom norra stambanebygnaden 26.000, Summa kronor 364,000, hvaraf 50 procent eller 182,000 skulle blifva behållet netto. Bolaget bör således år 1875 vara i stånd att utdela fem och en half procent till alla aktieegare samt med 90,000 kronor amortera de bristande 400,000 kronor. r 1846 har trafikbruttot ökats med de för 1875 afräknade 52,000 kronor eller till 416,000 och således nettot till 208,000 kronor. Då man afdrager räntan å statslänet jämte fem och en; half procent utdelning till aktieegarne ellers tillsammans 10:,000, återstår 101.000 krönor för amortering af 40),000. Om man beräknar att trafiknettot under de följande åren ökar sig med 5 procent, så skulle bolaget utom den vanliga utdelningen kunna amortera med respektive 67,000, 48,000 och 60,000 under åren 1877, 78 och 79, hvarefter något mera än 100.000 kronor ännu skulle återstå af skulden. Klokare vore dock tvifvelsutan, om aktieegarne. staden deri inbegripen ville ätnöja sig med fyra procent utdelning, för hvilket fall amorteringen af den sväfvande skulden skulle sluta år 1819. Mot de nu gjorda beräkningarna torde tvifjs laren invända: alt detta är godt och väl samt låter ganska sannolikt, men ifrån sannolikhet så till visshet är steget långt. Vi fordra fakta jI Ni beräknar en medelinkomst för första året af 1.000 kronor pr dag, men först måste järnvägen visa, att den under en längre tid gifvit denna inkomst, innan vi medgifva beräkninsens giltighet — Lyckligtvis äro vi i tillfälle att å daga lägga detta för åtminstone en korare tid. Från och med den 11 november, då rafiken utsträktes till Torpshammar, intill den lag som i dag är, har banan gifvit en medelnkomst af I, 150 kronor pr dag. Och dettal; nar skett, ehuru järnvägen ännu blott kunnat operera med halfva sin närvarande vagnsoch okomotivpark samt till följd däraf ej kunnat rakta mer än en del af det gods, som blifvitså inmäldt. Invändas kan, att efter banans öpp-so rande till Torpshammar gods i början skulle trömma till i större myckenhet, än som för sela året kan påräknas, hvilket ock är sant, wvad Jämtlandsgodset beträffar, men då får nan å andra sidan erinra därom, att den långt törre delen af trafiken, malm, järn, kol, trä, cke alls eller blott delvis ännu kommit banan ill del och att densamma måste anses mer än jö illfullo ersätta den minskning i den närvaande Jämtlandstrafiken, som under några af!D rets månader kan komma att inträffa. För gen del tro vi, att trafiken kommer att hålla p ig uppe till 1,000 kronor eller däröfver om agen åtminstone till årets slut, att den under 0. muari, februari, mars, april möjligen nedgår II 500 kronor, men från och med maj tillkö ch med december skall upgå till 1,500 kroor pr dag. Ito Är nu den trafik vi här ofvan antagit såsom fö l -— Pe SS — — 2a

19 december 1874, sida 5

Thumbnail