Article Image
ansorawoc haral yttrar HI VIJVT I ILE otlttsprnneura skrifwelse följande: s9Mtt få omfattande fommunikationsförbättringar kräfwa stora kostnader, hwilka mäste fördelas både på staten och länet, häradet eller kommunen äfwensom att dessa förbättringar icke kunna på en gång eller ens inom en kortare tidrymd komma till ständ, utan måste successivt utföras, ligger i sakens natur; men å andra fidan fan länsityrelsen ide dölja den öfwertygelsen, att utan ett kraftigt initiativ och understöd från landstingets sida länets inwånare alltför länge skulle komma att lida af de nuwarande famfärdsmedlens briftfällighet, hwars afhjelpande dock utgör ett oundgängligt wilkor för länets industriella utweckling, och hwarförutan fördelarne af en stambana, när denna en gång framdrages genom länet, ide funna i fullt mått tillgodogöras industrien. Då emellertid for winnande af detta mål, efter länsstyrelsens förmenande, i främsta rummet erfordras att en fullständig systematist plan för kommunikations för bättringarnes successiva utförande, grundad på en i möjligaste måtto tillförlitlig utredning rörande kostnaderna härför, warder uprättad, få har länsstyrelsen ansett fig böra påkalla landstingets med: werkan härtill oh får i sådant afseende härmed föreflå, att till en början landstinget måtte åt en kommitte af sakkunniga och med länets tommunikativa behof förtroliga personer till det antal, lands: tinget fan finna lämpligt beftämma, updraga att utarbeta en fullständig systematisk plan för foms munikationsförbättringarnes successiva utförande och därmed till det nästkommande år fammanträ dande ordinarie landstinget inkomma, hwarefter landstinget kommer i tillfälle att taga i öfmermär gande de åtgärder, hwilka till ändamålets min: nande ytterligare böra widtagas; men då fommir ten för fullgörande af sitt updrag torde få wmwidkännas utgifter i och för resor, ftrinvarebiträde m. m., så torde, i händelse ofwanberörde förslag winner landstingets bifall, landstinget jämwäl böra anslå ersättning för fommitteens utgifter inom ett wisst af landstinget faststäldt belopp.. En af de onmämnda promemorierna upptager följande nya wäganläggningar inom länet såsom behöfliga näml. i Medelpad: 1) Borgfjö— Rätan, genom Hafwerö socken. Un: dersökt på enftildes bekostnad af löjtn. Cornell fyller denna wäg floddalen Hafwerö sockens och Her jeådalens behof af utfartswäg till fult och järnwäg. Ungefärlig wäglängd 3,, mil. 2) Ramsjö Torp, mellan Helsingland och Medelpad, affedd att forts sättas öfwer Ljunga till Forss, därifrån Ledingewägen följes till Ed eller Sollefteå, hwarifrån den skulle dragas öfwer Skorped genom det inre af Ingermanland til Burträst i Westerbotten. Unders sökt af kapten Schough, beslutad af Torps socken utgör Ramsjö—Torpswägen den fydligafte delen af den s. k.Militärwägen (fe Forshålls statistik) samt dessutom en nödig förbindelse mellan sa wäl närmaste socknar fom Jämtland —Helsingland, Da: larne etc. Ungef. wägl. 3 mil. 3) Torp—Ljungå. fortsättning af militärwågen. Undersöskt of löjtn. Cornell på enslild bekostnad fom sockenwäg och ut: fartswäg för Hällesjö och Häsjö socknar i Jämtland. Ungef wägl. 3, mil och i Ångermanland 4) Ed eller Sollefteå — Skorped, 5) Skorped -— Burträsk, 6) Westanä—Fjäl, 7) Westanå Graninge, 8) Westanä—Gudmundrå, 9) Häxmo-Sollerteä, 10) Bosundet — Dorotea— Hoting, 11) FJunsele — Nordantjäl, 12) Junsele—Backe, 13) Junfele— IÅfele, 14) Gagnet-Forsse, 15) Edsele —Borgwattnet, 16) Ljungå-Holmsjöändan, 17) Tåsjö —Flåsjö, 18) Tåsjö—Brattbäcken. En andra promemoria uptager följande lands: wågar säsom warande i behof af omläggning: 1) Stora kustwägen genom hela länet, på en sträcka af tolf mil. Undersökt; handlingnrne hos fal styrelsen för almänna mwäg: och mwattenbygnader. 2) Jämtlandswägen, på en sträcka af 2,, mil, utgörande halfwa wägen mellan Wattjom och Hammar i Torp. Ännu ej undersökt och wisferligen mindre trängande efter järnwägsanläggnins gen, men dock behöflig. 3) Jndalswägen mellan Sundswall och Östersund, på en sträcka af 1,, mil mellan Sillre och länsgränsen. Idde under: sökt, men i högsta grad behöflig och än mer, då järnwägen närmar fig elfwen på någon punkt. 4) Borgsjö —Wassnäswägen, på en sträcka af 1,,, mil. Bör omläggas i fammanhang med fort sätiningen länga floden genom Hafwerö till Jämtland oh Herjeådalen, hwars kommunikation med ftamoch transitobanan den blir. Jcke undersökt. 5) Bollsta —Sollefteåwägen, 6) Kungsgården — Sol: lefteåwägen 7) Ramse-Längselewägen, 8) Junfele-Sollefteåwägen, 9) Ramsele Nordantjälswägen, 10) Frånö —Herrskogswägen, 11) Storpsed—Sidensjö—Natrawägen, 12) Nordingrå sockenwägar, 13) Björna sockens wägar, 14) Gideå sockens wä gar, 15) Näset—Awikawägen. 16) Sättra—DHolmsjöändans wäg, på en sträcka af I, mil mellan Noraforswägen och Holmsjön. 17) Holm—Lidenswägen, 1 mil låna, bör omläggås till 1,,. mils

15 september 1874, sida 3

Thumbnail