Article Image
Jom ide hafwa medel till återresan, (vilken för öfrigt billig, alldenstund ångbåtarna ligga i fejd med hwarandra och jämt nedsätta priserna för hwarandra, så att man i år lärer hafwa gjort resan för 15 dollars (omkring 60 kronor) på mellandäck från Newyork till Kristiania — de göra, som fattiga i allmänhet wid dylika tillfällen, de lida och — knorra. Den sjöförklaring, ångfartyget Österbottens befälhafware, kapten Liljeqwist, afgaf den 26 aug. Ube magistraten i Björneborg, war af följande lydelse: förklaring öfwer olydan, fom inträffade ombord å ängfartyget Öfterbotten under dess resa från Rässö hamn till Christinestad den 20 aug. 1874. Efter att uti Räfsö hafwa utlossat den till Björneborg destinerade lasten och därfammastädes intagit få wäl passagerare fom den för nordliga orter bestämda laddningen, och då fartyget kl. 2.10 befanns i fullkomligt fjömesfiat stick, losjabes förtöjningarna och resan anträddes. Kort efter att hafwa passerat Trekants-grundet utanför Räfsö inlopp, hördes en af styrmännens top: elben är lö8; jag slyndade ögonblickligen ned från den plats, jag Liljeawist å kommandobryggan i och för fartygets lotsning innehade, samt uptäckte, det eld fattat uti de under bryggan befintliga drefbalarna; kommando gafs genaft att sätta mas slinpumpen i gång, samt att till rorkarlen att Hålla tätt emot Räfsö-landet, under affigt att sätta far tyget i land, hwarföre oc gafs ytterligare ordres att sätta full maslin. Men i ett nu slo elden genom trappuppgängen och gjorde det omöjligt för rorkarlen att stå på fin post. Äfwen maflinen stannade, oförklarligt nog, utan att något fom mando därom gafs, hwarföre befalldes att fälla ankaret och göra bätarna klara, då ögonblickligen efter det senare utropet alla under den största oreda och utan att funna hejdas störtade uti dem förr än de blefwo nedfirade; detta förorsakade att ala båtarne blefwo krossade, då de med fin stora mäns nislomassa uti föllo i wattnet, hwarwid ockfå mid olyckstillfället drunknade följande til namn kända: fru Malm, fröken Malm, fru Wallenius fröken Holmudd, fartygets kokersta och rektor Höckert fans nolikt äfwen; de fom blefwo innebrända woro 2:a mastinisten Johansson och eldaren Bang. Då el: den med en få förfärande haftighet fpred fig, att fartyget inom ett tidsförlopp af några minuter stod i låga, återftod ej annat att göra, än afbida de från Räfsö annalkande räddningsbätarna. däribland norfta kapten Thorsen med egen båt och ångbåten Azalea? främst räckte assistens wid pass sagerarnas räddning; dem förutom infann fig äfwen ångbåten Salama jämte åtstilliga andra mindre båtar. Och mar tiden från olyckans början till dess alt hwad för människornas räddning kunde göras omkring en half timme. Sedermera inbogserades det brinnande slrofwet af ångbåten GSalama och i lä af lots Kallon förankrad. Att oswan nämda olycka inträffat genom en af dädspassagerarnas wårdslösa handtering af eld, och att wi til det yttersta fullgjort mår skyldighet, wilja wi edeligen bestvrka, få wäl fom fanningsz enligheten af denna förklaring. Räfsö den 25 augusti 1874. Carl Liljeqwist. H. W. Hendriksson. Wid den undersökning, som wid samma tillfälle företogs, och wid hwilken samtliga medlemmar af besättningen hördes, utreddes: att mannen som warit wållande till eldens upkomst, war en ifeppaz jungman Söderholm, hemma från Pargas oh på wäg till Kristinestad sör att taga sjötjenst. Samma man hade sedan wisat stor rädighet och warit mycket werksam wid de drunknandes räddande. För öfrigt wans uplysning om kaptenens fåfänga förs föf att hindra pasfagerarnas brådftörtande tillflykt till båtarna innan dessa nedfirades; samt att fprutslangen, oaktadt försök, ide hann fastskrufwas ins nan elden hindrande fom emellan; att kaptenen twå gånger störtade i fjör under ansträngningar att draga försorg för passagerarna; att rorkarlen af lågorna jagades fran sin plats strax efter faps tenens kommando att wända mot land; att ankaret fälldes af förste styrmannen, under det kaptenen arbetade för passagerarnas räddning; att förbindelsen mellan atterod fördäck hindrades af elden, fom snart war spridd til bjulhusen, öfwer hwilka man endast i början lyckades klättra längs deras yttersta kanter; att tändstickslädor och pappers: packor ingingo bland de waror, fom lägo på däck och först råkade i brand; samt att kapten Thorjen synnerligt utmärkt fig wid bergning af de druntnade. Om en driftig och ordentlig bokbindaremästare will bosätta fig i Karlshamn, skulle han äkert påräkna mycket arbete och god förtjenst. Sör närwarande fan man, säger tidningen Karlshamn, härstädes knapt få en bok inbunden. Skörden. Nordtyskland, Ryssland, Schweissz, talien, Frankrike, England, Amerika, Osterrike och Ungern hafwa erhållit särdeles god fförd. Äfwen vinstörden i Frankrike stildras fom utomordentligt tor. Hollands slörd är under medetmåttan och

10 september 1874, sida 3

Thumbnail