deplatsen för högst betänkliga oordningar, hwilk förr eller senare skola framkalla en reaktion i lag bestämmelserna. Det enda sättet att inskränka för tärandet af starka drycker är att de förmögnar och bildade klasserna föregå den öfriga befolknin gen med godt exempel. (Fust så!) Lustresa på järuwägen. Efter järnwågsbolagsstämmans slut sistl. ons dag underrättades de tillstädes warande aktieegarn att styrelsen ombesörjt ett extra tåg til Nedansj!station samma dags eftermiddag, hwaruti inbjöds att deltaga. Kl. 4 samlades också en stor del at tieegare och äfwen andra för järnwägen intres serade, tilsammans omkring 40 personer, wid ban gärden, där änghästen Ljungan, körd af hr Da nielson, med otålighet wäntade att få gifwa fig wäg. Sedan passagerarne stigit dels i de täkte passagerarwagnarne och dels på de öpna lastwag narne, ljöd hwisselpipan och täget, bestäende a 6 wagnar, satte fig i rörelse tl. 4.. Som wärd: ret war det härligaste man kunde önsta sig, hade de flesta deltagarne föredragit att taga de öpna wagnarne i besittning, fåfom beredande den bäsia utsigten; denna är ocfå den härligaste utefter Hela den befarna wägsträckan. Åfwen war man i til fälle bewitna att hästarne, som gingo i arbete efter wägen redan hunnit wänja sig wid äsynen af sin större och starkare medbroder, ånghästen, få att de åsågo honom antingen med nyfikenhet, Llikgil tighet eller förakt. Åkrarne, å hwilka wårsådden i det närmaste tyttes wara fullbordad, woro, där höstsäde fett, särdeles angenäma att skäda med fin srista grönska. Löfträden, klädda i högtidsstrud, böjande sig för winden, hälsade så wänligt och inbjudande på de glada resenärerna och de små bäckarne kunde ej låta bli att på sitt språt framsorla: tåget fommer! tåget kommer! a, till och med hundarne tycktes fröjda fig åt anblicken af det framilande tåget, med hwiltet de försökte att springa i kapp under muntert skall. Snart wore wi i Wattjom. första stationen från staden, och hade på 32 minuter tillryggalagt den 59,000 jot långa wägen. Hår gjordes en siunds uppehåll och några förfristningar intogos. Byg: gandet af fträdan emellan ftaden och Wattjom tocktes ej ha erbjudit så stora swårigheter som den därpå följande terrängen, hwarest wägen Dumwudsakligen bestär af bankar och tunnelar. Så har wagen blifwit framdragen wid bradden af sjön Hellsjon, som är för djup för att fyllas ut till banks erhållande, hwarför man föredragit att spränga fig in i berget på en sträcka af flera hun: dra fot. Då wi foro förbi detta ftälle, utvopade odså någon här ligga wåra pengar. Wid Hemgrafwen äro äfwen storartade arbeten werkställda. Här håller Skönwiks bolag på med bygandet af ett järnwerk, som tyckes blifwa af stora dimensioner och kräfwa ett oerhördt arbete. Den 30.000 fot långa wägen från Wattjoms till Nedansjo station, belägen något bortom Hem grafwen, tilryggalades på 23 minnter, få att wi åkt från staden till Nedansjö, 89,000 fot, på 55 minuter. Här framsattes punsch och sodawatten och järn: wägsbolagets werkställande direktör, hr S. Axell, höjde en wälkomstbägare för de närwarande. Här: efter upträdde rektor Berggren och höll ett tal hwari han updrog en kortfattad historik öfwer ba: nans tillkomst od widrörde de särslilda intressen, som funnos för banans dragande ät annat. häll, då genom ett rastt beslut mid ett möte i Hfterfund, Sundswallsborna drogo den åt fig genom att genomdrifwa bygandet af Sundswall—Torpshammars järnwägen. Talaren berättade äfwen huru äsigterna om Norrland, i södra och mellersia Swerige, genom detta beslut ändrat sig, så att, då de förr endast fäst sin upmärksamhet wid Norrland, då där warit misswäxt od då Norrlänningen till följe däraf begärt hjälp, de nu fommit till den insigt att Norrland dot måtte hafwa nå got att betyda och att Swerige i Norrland fal I eröfra Finland åter. Talaren hoppades mydet li godt för både Sundswall och Norrland af den under bygnad warande banan och föreslog en skål för Sundswall —Crondhjembanan, hwilfen skål tömdes under hurrarop och allmänt jubel. Borg: mästaren Frölen bad derefter att å de inbjudnas wagnar få tacka järnwägsstyrelsen för den angel. näma färden, famt flutade med att höja fitt glassj för arbetsschefen löjtnant Cederberg och i några enfla ord tada honom för den möda och det in: tresse hwarmed han hittils stött sitt fall. 6... ljöd åter ängpipan och manade tillafresa efter en mid Nedansjö angenämt tillbringad stund och färden fortsattes direkt til Sundswall,s endast afbruten en kortare stund, hwarunder hrsy Danielson wattnade sin törstiga häst, samt då en gammal hederlig Sundswallsbo, som antagligen ej war wan att färdas få fort, af lufttrycket mir b stade sin hatt, hwilken dock af en af järnwägens