Article Image
vester, den seduare med högst obetydlig krok. Den nästa gata söderut, löpande jämsides med Köpmangatan är uorra Järunvägstan, på hvilken ett särskildt spår bör utläggas för de varubodar (wagasiner,) hvilka jag anser lämpliga att lägga vid denna gata: ty de mindre breda kvarteren hvilka ligga mellau dessa båda gator vore, enligt min åsigt, särdeles lämpliga att på följande vis använda, nämligen:att, då tomterna i båda bälfterna af denna kvartersräcka ligga rätt söder och norr om hvarandra till samma bredd, man då kunde använda den nordliga tomten till handelsbodar (butiker), koutor och boningshus, samt hafva sina varubodar (magasiner) rätt bakom sig ut uti den södra, båda hälfterna skilda åt af den för infart och pålassningar så särdeles bekväma mellangatan. Man hade då, tätt bakom boningshusen och handelsbodarna, de stenbygda varubodarne (magasinerna), hvilka medels de dubbla trädraderna vore från de förra skilda, och boningshusens gårdar blefve ej nedskräpade och belamrade af åkdon ock kreatur. Huru vigt och bekvämt låge ej dessa varubodar (magasiner) till bands för den vid Köpmangatan säkert lifligt blifvande detaljoch bodhapdeln! Min tro är äfven den, att Nya Strandgatan, som kommer att närmast förbinda dessa båda gator med hamnen, äfven kommer att blifva af största betydenhet, och att skeppshandelsbodar (fouruerarebutiker), mäklareoch skeppsklarerarekontor samt bötel för resande, bär komnma att få lika välbelägna som eftersökta platser. Den stadsdel som kommer att ligga söder om järnvägen, anser jag hufvudsakligen bäst komma

11 december 1873, sida 3

Thumbnail