Article Image
föga angenämt år att under sädana förhållande wara till sjös, få fom båda ångfartygen Sunds wall och Nordstjernan warit, det förra på wäg för derut och det fednare på wäg hit. Nordstjernan fom imellertid lydligt hit i går middag och fort: satte till Hernösand, hwarifräån fartyget afgår till Stockholm i dag med anlöpande endast jaf Hus dikswall. Olyckshändelse å järnvägen. SI tisdags eftermiddag blef en häst, tillhörig werkställande direktören å järnwägsstyrelsen, hr Sev. Axell, af ångwagnen få skrämd att han, iom war förspänd en släda, hwari dock ingen utom kusken åkte, fa stade fig jämte slädan in på järnwägen. Lydliat: wis hade kniken den sinnesnärwaron — utan fmwilfen både han och häst slulle blifwit krossade — att kasta fig fram och gripa tag i betslet samt rycka häften ur späret. Slädan slogs sönder. häs sten led allwarlig skada oc torde fomma att jur tas, men drängen slapp ifrån med några windre skrubbsår. Till kapten wid wäg och wattenbygnadskåren bar k. m:t utnämt löjtnant Lars Berg i Sundswall. Jämtlands traflk på Norge. Att trafiken på Norge under sednare åren och i synnerhet det innewarande fått en opåräknad liflighet oc) ut sträckning torde bäst bewisas däraf, att upbörden mid Östersunds tullkammare för waror ankomna öfver och från Norge upgår wid denna tid af år ret, jämförd med den mid samma tid föregående året, till mella. 3 a 400 proc. mera. Det är följaktligen ej att undra på det norrmännen begärt regeringens tillstånd att genast få företaga arbetet med järnwägen till Jämtland och sämedelst, under det man i Swerige kifwas om hmwarelt den därftäs des mötande ffall förläggas, draga all trafik åt fia. Änghåtarna å Jämtlandssjöarna ba gått i winterkvarter och trafiken dara är altsä slut til nästa seglationstid inträffar. Såsom ersättning ha mi erhållit ett hjälpligt slädföre. Antalet for män, fom i dessa dagar lemnat Sundswall med lass till Jämtland, skall, såasom det berättas, was rit mycket stort, hwarigenom man har hopp om, att ortens handelsmåns warulager helt inart blifz wa få kompletterade, att allmänheten fan få åts minstone fina wäsentligare behofwer tillfredsstälda. Kapten A. Sundberg, förande ängfartyget Sundswall, fom innewarande års seglationstid gjort resor mellan staden af sistnämnde namn och Wasa, har därstädes blifwit pliktfäld till 1 500 mark bör ter för det han i sartyget intagit alt för stor last, hwarigenom passagerarnes lif kunnat äfwentyras. Landtbruksinsjeniörernas förrättningar år 1872. Jämtlands län är ett af de tre lön, inom hwilka dessa tjenstemän ej warit någon enda dag tillkallad eller anwänd. I de öfriga norr ländska länen utgör hela området af den mark, för hwilkens förändring och förbättring planer uns der året blifwit upgjorda, 102,015 kvadratrefwar; hwaraf belöpa fig på YVejterNorrlands län: 2,766. Westerbottens: 42,744. Norrbottens: 56,132 och Gefleborgs: 373 kvadratrefwar. Motswarande oms råde utgjorde för hela riket: 481,907 kv. ref. Postbefordringen i Lappmarken erhåller nästa år den utwidgning, att posten kommer att gå fram od) åter en gång i weckan emellan Stens fele och Sorsele socknar. Sjöfarten på Umeå är numera afslutad för i år, sedan ängfartyget Uman sistlidne onsdags morgon lemnade Sandwik. Så sent som i är bar wäl förr ide någon ångbåt besökt Umeå eler dess skärgård. Från Piteå skrefs den 27 november i N.-P.: Wintern har kommit på fult allwar. Tillräckligt snö för att slädföret kan kallas godt har fallit och i går morgse upgick kölden till 23 grader. Lördas gen i förra weckan rasade en förfärlig sydlig storm hwarigenom watnet steg särdeles hastigt. Samti

4 december 1873, sida 2

Thumbnail