hwaraf 0 utgör 5,162 rdr 14 öre, ärsiga anfla: ; get bestämmes till 5.000 rdr ätmt. Med sästadt afseende å det wårde penningarne nu hafwa och penningewärdet mid den tid, då 1762 års förordning utfärdades, och med afseende tillika å de föremal hwartill de finare lärfterna anwändas. wågar hushållningssällskapet hemställa, att premierne måtte förhöjas oc) bestammas till följande belopp: För wäfnader af 3 till 30, fots bredd med fer tonhundra rörs ffed oh från 2,720 till 2,920 ändar bestås i premier. . . . 5 öre pr aln, med sjuttonhundra rörs sked från 2,920 till 3,120 ändar .. med adertonhundra rörs sked från 3, 120 till 3,320 ändar. . oc och widare 3 öres tillökning pr aln för hwarje 200 ändars tillökning i upränningen. För wafnader af öfwer 3 till 5 fots bredd och samma finlek, som den hår ofwan uptagna, erhålles 50 procents förhöjning oc för wafnader uf öfwer 5 till 6 fots bredd och enahanda finlek erhålles dubbla premier eller 100 procents förböj: ning utöfwer hwad för larster af 3 till 3 fots bredd föreslagits; — samt att besigtningsmännen, när wäfnader förekomma som äro med mera än wanlig omsorg tillwerkade och blekta, må ega att utöfwer här ofwan föreslagna premier, föreslå extra premier från 5 till 25 rdr pr 100 alnar, hwilka sednare premier wid hushållningssällskapets fommarsammanträde böra tillställas den, som lärjtet tillwerkat. efter att underrättelse därom i ortens mest spridda tidningar förut egt rum. Skulle eders kongl. maj:t i nåder finna skäligt att, på sätt riksdagens revisorer hemstält, på hus: hållningssallskapet öfwerflytta bestyret med få wäl lärfternas besigtning som premiernas utdelning, få får hushållningssällfkapet i underdånighet förklara sig beredwilligt att detta förtroende emottaga, mot den redowisningsskyldighet som i nåder föreskrifwes. Nytt ångfartyg. Sistl. lördags middag kl.2 gick af stapeln wid insjeniör W. Lindbergs mekar niska werkstad å Södra Warfwet ett bolaget Sirius i Sundswall tillhörigt pasiagerare-propellerångfartyg, fom mid aflöpningen erhöll namnet Sirins. Fartyget är 175 fot långt, 25, fot bredt och 13 fot djupt i rummet samt skall mid 10 fots djupgående bära en last af 5000 sentner. Det är helt od) hållet bygdt af swenska materialier och skall förses med en 120 hästkrafters propellerångmaffin enligt Woolfsta systemet, hwarmed dens samma skall göra en fart af 12 knop i timmen. Wid fabrikationen af ångmaskinen äro alla senare tiders rön och erfarenheter iakttagna, för att den skall kunna blifwa effektfull och kolbesparande. Uti fartyget kommer under winterns lopp inredningen att på ett praktfullt sått anordnas för pasfagerare, hwaribland må nämnas en särskild matsalong, hög och luftig samt skild från den öfriga in redningeu, badhytt, damesalong samt be kwäma passagerarehytter. Förut bliv färfeild inredning för 2:a klassens passagerare med hytter och matsalong. Fartyget är försedt med en wat: tensistern i bottnen, som, wäl fyld med watten, gör, att fartyget äfwen i swårt wader kan komma fram med sina passagerare och derigenom befrias från att ligga od) wänta på bättre wäder, enär det då blir bättre nedtryckt. Det nya fartyget, fom från början af nästa års seglationstid fom mer att mellan Stocholm och Suudsmwall alter: nera med ängf. Carl XV, får till befälhafware kapten F. Th. Neukirk, fom under loppet af flere ät förut fört ångfartyget Gustaf II Adolj på samma linie. Väderleken och sjöfarten. I tisdags afton började en ganska häftig blast, fom sedan def fort: farit, tilltagande i waldsamhet och styrka och har i synnerhet i natt och idag före middag rasat med den wildaste framfart oc) med orkanlik kraft. Rordwestlig som winden är, torde den komma att åt: följas af en winter på fullt almar. Swårt och