res öfverflödigt; för det tredje skola de i dem planterade tvänne trädraderna tjena som skydd vid eldsvådor, och slutligen, för det fjärde, skola uthusen mot dessa gator förläggas. Här torde det vara på sin plats att, innan vi gå vidare med beskrifningen af den nya staden, gifva en mera i enskildheter utförd (detaljerad) redogörelse för inredning och bebyggande af ett af dess kvarter, hvarför jag, häuvisande till detaljplanen på kartan, äfvensom till deu förstorade sectionen (se sectionerna i g. h.), hällre gör detta uu, än seduare. Den detaljplan jag å kartan visat, är tagen efter kvarteret Iuspektoren i mellersta stadens sydöstra hörn, hvilket kvarter år omgifvet af Södra Järnvägsgatan, Kungsgatan samt Storulleen och Trädgärdsgrand. Evarterets hela bredd är 305 fot; men då man från öster till vester delar det på midten med en 31 fots gata, blir hvar återstående hälft åt söder och norr lika med 137 tot. Alla tomter söder om järnvägen erhålla detta samma djup. Hvad åter tomternas indelning från öster till vester, eller deras längder. beträffar så bar jag på detaljplanen äfven framstält dessas största och minsta utsträckning (maximum och minimum), på det sätt jag anser vara bäst. Största längden (maximum) har jag bestämt till 100, och minsta (minimum) till 70 fot, och mellan dessa en annan tomtbredd på 85; ty uuder 70 fots bredd anser jag att ingen tomt får vara, af det skäl, att ett mindre utrymme, än hvad häraf följer, skulle menligt inverka på den snygghet och trefuad, hvilkas ernåeude år ett af hutvudeyftena vid den nya stadens ordnande (reglering);