Article Image
fantligt om, att för billighetens skull, wåra jerns banor skola byggas fmaljpåriga, men gifwet är att då det s. k. bredspårssystemet en gång är in: fördt, skall det nödwändigt medföra trassel och omkostnader, fom wida öfwerstiga skilnaden i an: läggningprifet mellan smalspårig och bredspårig ana. Här i Swerige har alltid skrikits mycket öfwer det ohejdade slöseriet med bredspåriga banors byg: ande. Hwad menas då egentligen med en bred: pårig bana? J England finnes banor af ända til 7 fots fpårmid. J jemförelse men en sådan måtte wäl wåra jernmwägar få anfes smalspåriga Men låtom of; bibehålla namnet af bredfpårig för en bana af 4,53 fot och smalspårig för alla de andra, fom gå under derma bredd. Den bredjpä riga banan blir i alla fall den billigaste, fynnerligast om all möjlig besparing iakttages wid def byggande. En smalspårig bana blir nart otillracklig för trafiken, hwarpå mi hafwa flera erempel i Swerige, få att antingen nytt spår måste utläggas eller hela banan byggas om. Slutligen hoppas artikelförfattaren att ett lifligt deltagande för banan Upfala— Grisslehamn skall göra fig gällande, oh närmast wisa sig i tecknande af tillräckliga medel för en undersökning af den tär: räng, der hon skulle framgå. Det är otmiftwelak tigt, att ett sadant företag fom detta skulle bereda staden och prowinsen den aldra största fördel och gifwa en storartad lyftning åt alla affärsoch andra förhållanden. Måtte wi ej försofwa of utan gripa werket an med friskt mod; och wisa att Up: tala, fom fig bör, fan gå spetsen för stora och allmännyttiga företag. Valbo härads folkbank på Dal har fått fitt reglemente faststaldt. Delegarne äro solidariskt answarige för bankens förbindelser. Bränvinskriget. Bland de wid Göteborgs järnwågsstation anstälde stationskarlar och andre arbetare har den öfwerenskommelse ingåtts, att ingen af bem, mid 3 rdrs otte, skall besöka någon krog eller under arbetstiden intaga spirituosa inom arbetolokalerna. i Arbetarne wid Örebro träförädlingsaktiebolag hafwa likaledes förbundit sig att, till en början under ett år, aldrig på öppen krog eller under ar: betstid förtära spirituosa samt att aldrig berusade infinna sig i fabriken. Lotsningen i Sundet. En ämbetsman wid lotswerket skrifwer till Göteborgs Handelstidning: ånga äro de ferifveljer jag emottagit röran: de fördelarne af Flintränans utprickning och förfeende med fyrfartyg m. m., men de flesta ffrifmel: serna äro uppsatta i hast, innan lotsen lemnats wid Helsingör, och hafwa troligen till följd däraf sällan en sammansättning, som är önskwärd för deras intagande i en tidning. nneslutna framställning är imellertid gjord på ett enkelt och sjömansmässigt sätt och torde kunna medföra nytta för de sjöfarande, om den intages. Den omnämda framftällningen lyder salunda: Under önskan att befrämja lotsningen genom Flintrännan, will jag göra mina medbröder upp: märksamma på den fördel denna mwäg ofta erbju: der. Kommande från Östersjön med mind från SD. rund syd till nord, och så sent på dagen att man ej fan taga Drogden (där jag ännu ej fett någon lots gå igenom nattetid utom särdeles klara sommarnätter), har man ett ypperligt till fälle att med största fördel taga Flintrännan. Cfter att hafwa fått figte på Dragö fyrskepv, som passeras på en half eng. mil, styres ORO. 4, O., då man snart skall fe Kalkgrundens fyr med rödt sken, fom tages tätt om babord, hwarefter styres ORD., tills Malmö fyr bringas i SSO. då man har fin öppna kurs NÅW. upp under Hwen, om winden tillåter, eller god plats att frysta i Lommabugten, fri från seglare och ankarsättning öfver alt. Med winden från SO. rund fyd till west fan man denna wäg om morgonen hafwa passerat Helsingör förr än andra, som, samtidigt sökande Drogden (därwid de måst ankra för natten), ännu ej gatt till segels därifrån. Fag fick lots mid Fal: fter, tog denna wåg en regnig oktobernatt, winden från ÖSO., gjorde några flag och fom med lätt: het igenom, hwarefter farwattnet war öppet mot Helsingör. Då hhade det warit omöjligt att taga Drogden. Jag will därför äfwen råda andra att göra sammaledes och saledes undwika ankring wid Dragö fyrskepp, dår bottnen ej är den bästa. Wid att halla under segel mellan Falster och Drago löper man den risken att blifwa öfwerfeas lad eller, om det tjocknar, förlora Dragö fyr ur sigte och wid tilltagande storm raka i lägerwall å. Ombord å skeppet Suez från Karlshamn den 5 oktober 1873. Edw. Sandström, 1 befälhasware. jiviläktenskap. En sådan akt förrättades för första gången inom Boras samhälle i tisdags af: ton, i det mosaiske trosbekännaren, litteratören Mauritz Rubenson, Göteborgs Handelsridnings utmärkte flygande korrespondent, och fröken Al .2 Bsss; AAJ AOÖ AMANA fiera

14 oktober 1873, sida 2

Thumbnail