— —ö0— L VA RE Me av Jönn 2 obligationerna utfärdas å Rdr 100: —, Rdr 1,000: — och Rdr 5,000: — Räntan betalas halfårsvis den 30 Juni och 30 December hvarje år. Amorteringen verkställes medelst utlottning al pari och sålunda att under de 3 första åren efter slutet af det kalenderår, hvarunder jernvägsföretaget i sin helhet blifvit fullbordadt, ingen utlottning verkställes; att under de 3 derpå följande åren anvisas en annuitet af 5?, proc. och under de dernäst inträffande 20 åren af 6 proc., med hvilken annuitet först liqvideras 5 proc. årlig ränta å kapitalskulden och öfverskottet afgår å kapitalet; samt att under de följande 14 åren anvisas en annuitet så stor att hela obligationsbeloppet, jemte ränta, varder till fullo guldet inom 40 år från slutet af det kalenderår, då jernvägsföretaget i sin helhet blifvit fullbordadt. Järnvägsbolags-Styrelsens Ordförande och Ledamöter äro personligen ansvariga derför, att obligationer icke i vidsträcktare mån utlemnas, än som motsvaras af utfördt och godkändt Pr mnvägsbolaget har förbundit sig att icke kontrahera något nytt lån med mindre att alla de obligationer, som för järnvägsföretaget kontraktsenligt utgifvas, uttryckligen varda tillförsäkrade förmånsrätt framför nytt sådant lån, och detta vid påföljd att berörde obligationer, med derå upplupna räntor, utan vidare uppsägning, äro genast till betalning förfallna. Järnvägsbolaget ansvarar med alla sina tillgångar och tillhörigheter för betalningen af såväl obligationernas kapital som ränteliqviden derå. Då denna iernväg genomlöper trakter, som hittills varit i saknad af all lättnad i kommunikationer, skall detta företag otvifvelaktigt, der jernvägen kommer att framgå, framkalla nytt lif och rörelse, likasom företaget genom anläggningens billighet, då kostnaden för En svensk mil jernväg, ehuru bredspårig, med materiel ej uppgår till Rdr 720,000 Rmt, äfven komma att lemna god afkastning, helst denna jernväg blifver kortaste trafiklinien mellan sydöstra Sverige och Danmark samt landets norra, nordöstra och mellersta delar. : Enligt törestående uppgifter blifver obligationsbeloppet per svensk mil jernväg, med materiel, icke fullt Rdr 360.000 Rmt, till hvars förräntande och amortering erfordras en årlig nettoafkastning per mil af Rdr 21,000 Rmt; och då de hittills i Sverige, äfven under mycket mindre gynnsamma förhållanden, anlagda järnvägar, med få undantag, lemnat bättre resultat, än hvad som erfordras för att bestrida ränta och amortering till sagde belopp, och Statens banor redan för år 1870 öfverhufvud taget lemnat en nettobehållning af omkring Rdr 30,500 Rmt per mil, böra obligationerna innebära fullgod säkerhet för subskribenterna. Entreprenörerna hafva tillförbundit sig ansvara för räntan under byggnadstiden och 2:ne år derefter, och till ytterligare säkerhet för subskribenterna förbinder sig Aktiebolaget Göteborgs Handelskompani härmedelst, att å de till subskription nu anmälda obligationerna, likasom ock för härnedan omnämnda scrips, ansvara för ränteliqviden under bygnadstiden och under 2:ne år efter det kalenderår, hvarunder byggnadsforetaget bör vara fullbordadt, eller sednast till den 31 December 1879. Förenämnda obligationer utbjudas till subskription, med vanligt förbehåll att, om öfverteckning äger rum, obligationsbeloppet kommer att, i förhållande till hvar och ens teckning, mellan subskribenterna fördelas. Subskription emottages och anmälningslistor tillhandahållas från och med innevarande December: i Mäteborg hos Göteborgs Handelskompani och Göteborgs Enskilda Bank: i Stockholm hos Göteborgs Handelskompani, Stockholms Enskilda Bank, Ak i Secndsvaull hos Sundsvalls Enskilda Bank. Göteborg i December 1872.