tidigare erfarenhet såsom ängbåtschef på det nortliga Norges kuster, säsom bejälhafware på taffertifartyg under längre tid och säsom anförare för skälfängare på Grönlandshafwet, är en borgen för, att ledningen af den föreftående expeditionen är i be bästa händer. Fartygets egentliga förare, den för fin raska djerfhet mer än allmänt kånte Laurig Hansen, medföljer erpeditionen; han skall pe: nom fin rika erfarenhet under många årg färder på ishafwet funna lemna kapten Otto ett wmälfoms met och wärdefult bis:ånd. Mibert har blefwit utbogseradt til Horten för att förses med kol och andra förnödenheter och för att få fin maskin hop: fatt. Fartyget anses funna blifwa färdigt att af: gå tidigast om söndag, och bär i stades uppköpas stora tvantiteter prowiant och andra förnödenheter ef alla flag för utrustningen. Fartyget får en besättning af 20 man samt utrustas oc) prowiantes ras för många månader, alldenstund det bäde skall medföra prowiant åt de infrusna ech sjelf wara beredt på ett winteruppehäll på Spetsbergen. När Mibert wäl är utrustatt, skall det enligt all tro. ligbet ide behöfwa mer än en weckas tid för att komma under Spetsbergen. Det är dod mycket som talar för, att det på upprejan måjte gå in til Tromsö eller Hammerfest för att, utom att kom. plettera kolförräret, mertaga en eler flera af de ishafefarare från deesa städer, fom äro perfonti: gen bekanta med Spetsbergen. Segiatfen under ben mörka årstiden under en isbelamrad kust er: fordrar twifwelsutan den högsta grad af lokalkännedom. Med experitionen bör följa minst en, hälst twå, läkare, och med afseende å prowianteringen, fom skall medtagas, böra grönjaker spela en jramr stående roll. En wäfändtlig rel of utrustningen skal komma att bestå af raketer. Genom att ups sända sådana, fom tunna gå mycket högt och hafwa ett starft sken, skal experitionen utanför kusten kunna signalera fin närwaro till de möjligen i land warande, hwilka i Spetsbergens drifwed hafwa material för att aenom ett brinnande bål wisa far: tynet, hwar de befinna fia. Blifwer expeditionsfartyget fast i isen och fryfer in, tan tet, genom att dagligen uppsjänta rafetfipnaler, möjligen äfwen finnas af de sökta, om dessa skulle befinna fia på wandring utmed kusten. Det är naturligt, att ex: petitienen anställer fin första unrersökning mid Jofjorden, hwarest det finnes en swensk prowiantdepot och vit bet ide är ofannolikt att i alla hän. delser en vel af det infrugna manskapet begifwit sig. Det är en crperition af egendomligt flan, denna, fom nu utrustas till minterfeglate i de arttifta farwattnen. Det är ett jöretag, fom förut ide bar något motiiyde. Wi wilja ide uppräkna alla te faror, fom erpeditionen sjelf är botad af od) fom till fullo funna sättas i bredd med dem, fom de iefrusna hafwa att möta, om re odfå äro ar ett helt annat flag: å ena fivan farorna i isen på hafwet och i mörtret, å antra siran fafta lans det unter fötterna, men brist på lifsuppehålle; men wi wilja uttala wåra bästa önskningar för expeditionens framgåna och för te raska män, fom wilja wåga en dvult för att frälja fina medrmänni: ffor från nöd och fara. Rygteswis berättae, att kontraktet med fiaten går ut terpå, att den summa, staten iktärer fia för ångjartygets haweri, är 100 tufen rdr. Utgången af en rylik expedition är ens ligt dess natur twifwelattia; men wi hafwa icke förnummit mer än en känela hos allmänheten, den, att det är en pliat att göra förjöket. Hundra män. niffor, utfatta för att omkomma af hungersnöd cch brist på winterdeklärnad i det ewiga mörkret på Spetebergens bredrgrad, och deras familjer i hopps löshet och förtwiflan, wåna för hwarje warmt fäns nande, hwarje mensklint finne mera, än ajseenret på de ide obetydliga och möjligen förfpilva toftnaderna. Ölutförselu från Norge är ftändigt i tilltagande. Sålunda utfördes under ottober månad, hujwuds safligen till Sydamerika 81,340 kannor öl från