Article Image
Jnri kes. Sundswall den 6 Maj. RNorrlands-intresjet har i dessa tagar warit ute oc) spökat hes flertalet af de titningar, fom plåga yttra några egna tankar om allmänna ans gelägenheter eller det fött, hwarpå te sktas. Man bar talat derom på ett sätt, fom skulle de norra delarne af Swerige hafwa allreles egna, mot ret öfriga landets nästan rent af fiendtliga intressen oh man bar pöåästätt, att riksdagsmännen från Norrland, blinva för alla skäl, i en af te allra wigtigaste af de på rikstagen förekommande frå: gorna låtit leda fir endast af en krass egennytta. Det är behantlin en af jernwägsfrågorna, entfannerligen ten om norra stambanan, fom gifwit anledning till tessa oförrelaktiga omdömen om wära representanter. Då riksdagens protokoll rörande öfwerläggningarne i denna fak ännu ej kommit oss till banda, funna wi denna gång ide retogöra för te norrläntska riksdagsmännens del: tanande i detta ärs jernwägsstrid; men det torte på förhand funna tagos allveleg för gifwet, att de kämpat för en fåran lösning af frågan, fom kunte tillfredsställa på en gång Norrlants behof och hela landets bästa. Med andra ord: wi tro att wid den votering inom Andra kammaren, der 109 röster emot 69 afgjorde, att norra ftumbaz nan skall byggas öfwer Sala, representonterna från länen norr om Helsingland hörde til minoriteten. J betraktande af frägans stora wigt skola wåra läjare helt sätert tillåta of en tort äterblick öjwer dess historia. Wit förlidet års riksdags kåmpades till en bör: jan med ftor ffärpa och betta emellan föreslagna twå olika riatningar för norra stambanan. Up: sala — Sala—Storwik och Thurebera— Sewalla — Storwik. Genom en stark sammanslutning emellan de s. t. Nihilisterna blef i Antra kammaren Sala-linien förkastad och vet mar först mid den gemensamma ovoteringen, denna dyrbara och fro kiga bana lyckates blifwa antagen. Men om veu: samma, redan wid jemförelsen med fin första med täflarinna Sewalla:banan, onekligen war den sämsta, ur hwilken fynpuntt ten än måtte ses; få blef detta än mera fallet, sedan twå enskilda bolag blifwit bilvare för byagande of jernwäg dels emellan Stockholm och Norberg och tels emellan Upsala och Margrethehill. Ur synpuntten aj Norrlants intresse torde utan motsägelse dan ba na få ansee bäst, fom på kortaste wäg oc) med kortaste anläggninastid bereder oss en lirsenlig samfärtsel med hufwurstaden och förra delen af landet; och lyckligtwis äro i wåra tagar mårt lants karta få almänt sprirt, att ingen wågat, råfnande på ekunnigheten, förneta att Upsala— Mararethehill banan såsom den rakaste bland nu omtalare också är den fortaste. Ur synpunlten aj hela landets bästa talar till denna linies förmån, att den är nära fem millioner rikstaler riksmynt billigare än Sata-buvan och såsom afsetd att bygqas af enffiltt bolag endast erfordrate såsom län if staten ungefär 13 af det belopp staten har att utan hopp om återbetalning kasta ut för Salaz vanan. Men det fom är en winft för ftaten, vet ir oc i Norrlands intresse, som säledes af all makt måste arbeta för lån åt Mararethehill -banan och upphäfwante af förra årets beslut. Röster hafwa icke saknats inom Norrland för senna lösning af twistepunkten och wi erinra fär: filot om den klara och retiga fomt bewisande uppsats i sagde syfte, fom wi för någon tid sedan hämtade ur den förtjensfulla titskriften MNorrand och def framtid. Med mycken spånning emotsåg man här uppe utgången af jernwägsstriden och många liflina örhoppningar och warma wälönskningar woro för stade mid det emotsedta förkastandet af Sala banan Man trodde fig nemligen kunna hopras, att de 3senom ett sådant beslut för staten uppkommande

6 maj 1871, sida 2

Thumbnail