af tre till fyra mil, men ä en wäglängd af mer än 40 mit är detta en obetydlig sak, aldrahelst fom i bändelse norra stambanan framdeles komme att fortsättas längre norrut, densamma på en längd af i niindre än sex mil närmast Sundswall, skulle fomma ätt med den af mig förordade sträckningen sammanfalla och motswarande anläggningstostnad således då blifwa inbesparad. Denna sista omftåndighet torde ide böra lemnas utan afseende. Der: till kommer ännu en annan. Uti chefens för landt: förfwarsdepartementet underdåniga memorial till igl. maj:t angående förswarswäsendets ordnande föreslås inrättandet af en befästad hufwuddepot ä Frösön i Jemtland och i sammanhang dermed an: läggandet af en jeruwägskommunikation mellan Norge och swenska östersjökusten. Afser man nu det strategista åndamälet med denna bana, få torde det ide wara twifwel underkastadt, att det måste blifwa af den aldra högsta wigt och betydelse att den berör Ångermanelfwen, inwid hwillen förswaret mof en norr ifrån infallande fiende sannolikast lommer ett utkämpas. Munga sammanstämmande omständigheter förefinnas säledes, hwilla gifwa den af mig föreslagna riltningen företräde framför den andra, och jag anhåller att statsutskottet mid be handlingen af denna fråga mille fästa behörigt af: seende härå, få att något definitivt afgörande, ber träffande Öfterjund—Sundswalle-linien, ide måtte ske förrän jemwäl den af mig föreslagna riktningen blifwit undersökt; och är jag önvertygad att, då fal. maj:t funnit fföligt förordna undersötning af den af motionärerna föreslagna sträckningen, k. m:t äfwen, i betrattande såwäl af från provinferna uttalade önskningar fom af de politiska och strategiska stälen, hwilka på den ifrägawarande jernwägens förläggning hafwa inflytande, torde förordna en underfölning af denna. Deremot skulle jag anse särdeles önskligt, att man, med godkännande för öfrigt af banans betydelse i dess helhet, redan nu anwisade medel till byggande ar den ingen twist underlastade sträckan mellan norska gränfen och Östersund. Jag anhåller, att detta mitt anförande måtte i protokollet intagas och få åtfölja motionen till ftatår utskottet. 3 detta yttrande instämde hrr Engman, Hegg: ström och Berelius. Hr Nils Larsson: Tilljälligtwis frånwarande fom jag ide att höra början af den siste ärade ta: larens yttrande, men då jag ftrart efter mitt in trädande hörde honom mot en motion anmärta, att i densamma skulle för en jernwäg mellan ÖOfterfund och Sundswall wara föreslagen en rittning, som tal. icke gillade, förstod jag att anmärkningen gällde den af mig och flera afgifna motionen, hwarföre jag nu will i korthet yttra några ord till swar. Jag will icke inläta mig i någon strid om hwilkendera sträckningen fom fan mara den fördel aktigaste, utan blott nämna, att i motionen ide är föreslaget något om sträckningen, utan blott om åndpunkterna Östersund och Sundswall, angående hwilka den ärade tal. tygtes wara fullkomligt ense med motionärerne, och således kan jag icke finna, att tal. haft skäl att wända sig mot denna motion. Motionärerne hafwa trott det wara lämpligt att, när understöd från staten begärdes, ide på jsamma gång söka bestämma genom hwilla mellanliggande puntter banan borde gå utan, såsom förr warit wanligt, lemna detta åt kgl. maj:t, enär riksdagen ide torde wara böjd att inlåta fig på sådana fpecialiteter. Ör Almquift: Jag anser mig endast böra anz hålla att få bemöta det yttrandet af den siste tal., att i motionen icke skulle wara angifna de mellanliggande punkter, som banan mellan Östersund och Sundswall skulle beröra. Härutinnan har han wisserligen rätt, men då den i motionen gjorda framställningen grundar fig på den underfsötning, som af ingeniörer gjorts på statens bekostnad, och då ingen annan underfökning härwidlag blifwit på statens bekostnad gjord än den af Bräde—Stöde: leden, få tunde jag ide tro annat än att denna