förefinnas eller funna uppstå, till förrättande af hwarderas gudstjenst. På bmwarje ställe skall den form af gudstjenst, som tillhör flertalet, hafwa första walet af timmar för gurstjensten. — Kyrkomötet gaf williat sitt bifall till detta beslut. Det torde böra erinras, att är 1848, då Neufchatel förklarade sia oberoende af Preusfen, och inträdde i Schweitzista förbundet, kantonens ecklesiastika egendom äfwerläts till staten, fom derefter åtog sig att utbetala de nödiga utgifterna för gurstjenstens upprätthållande. — Frän Homburg har NRorrk. Tidn. på enskild wäg erhållit åtslilliga under: rättelser om tillståndet derstädes, med anledning af kriget, och såsom exempel på det menliga inf ytande samma krig med: fört nämnes, att å ett kontor i Hamburg ter 22 perfoner äro engagerade hafwa af dessa halfwa antalet eller 11 ft. blifwit uppbådade till krigstjenst. Arbetet mid fabriterna lider stor skada derigenom, att ett betydligt antal arbetare blifwit kallade under fanorna. Näntan har stigit från 3 till 6 a 8 procent. Ggendomlig jernbana. Enkengelst ingeniör Fairlie har i Wales bygt en jernbana af endast 1 fot 11 och en half tums spårwidd, med små lokomotiver och lillepyttwagnar. Å lokomotivet har man gifwit namnet Little Wonder. Pofomotiverna wäga med fullt foloc wattenförråd 240 ctr, tendrarne omfring 24 ctr. Wagnarne äro omkring 6 fot breda 6 fot 6 tum höga i midten, med plats för 14 passagerare i hwar wagn, men för öfrigt lika bekväma, fom de stora mag: narne på andra jernbanor. Hjulen äro endast 18 tum i diameter och bottnarne i wagnarne ligga endast 7 tum från marfen. J närwaro af en mängd utmärkta ingeniörer både från England och Mmerika experimenterades med dessa bantåg uns der 3 dagar. Det wisade fig att det lilla lokomotivet gick, få stadigt och jemnt fom man kunde önska; stigningen war större delen af wägen 1 på 85. Lolomotivet drog med rask fart en trän om 77 taftade wagnar uppför swåra stigningar och genom lurvor, och wid ett annat förför sattes Little Wonder för en trän of 127 gorswagnar och 6 passagerarewagnar, då tågets wigt uppgick till 26,339 ctr. He: la wägen, 6 mil, passerades på mindre än 1 timma, oberäfnadt uppehållen. Wid wissa tillfällen uppgick farten till mer än 4 och 1 half mil i timman. Jnga stötar ryckningar eller annat, obehag förmärltes. Denna bana förmodas ffola medföra en total omstörtning i sättet att bygga jern wägar. Alt fom gör dessa tommunifa: tiong medel billigare är af högsta intresse för Rorrland och för oss ett steg närma: re wårt önffnings-mål, fom wi fannolift ide hinna hwarken genom statens eller engelffa kapitalisters understöd utan blott genom egna ihärdiga ansträngningar. Stockholm. Tredje Böndagen höll öftverhofpredikanten Rundgren fin inträdespredikan i slottskapellet. Han har en wäldig ftämma och en utan twifwel gauska stor bor miletisk förmåga. Inträdet, fom afflur tade predikan, war fort. Han utbad fig af den allrahögste wishet och förmåga: att gifwa Gndi, hwad Gudi tillhörer, och Kejsaren, hwad Kejsaren tillhörer. Landsorts-Ryheter. Linköping. Til inftunvande böft fom: mer härstådes att öppnas af ett antal lärare och i förening med härwarande förberedande ffola en ny läroanstalt un: der benämning Linköpings realskola. Un: derwisningen kommer att fördelas på 2:ne kurser: den lägre omfattande modersmålet, matematik, allmån naturlära, wäl: . ii a AN