Article Image
Utifran, wåga wi påstå, att jujt den för: sonande sluttablån är pjesene mest os moraliska och swaga punkt. Den femte tablån är helt enkelt onaturlig och följaktligen widrig; och såsom parodi på den förnäma merlden wit nar den endast om fullständig obefantskap med densamma. Stutligen motswarade kupletterna icke hwad wi med rätta kunnat wänta af bearbetaren. Fyra roler finnas i stycket. Först Lundström, af hwilten Hr Enaström gaf oss en rolig och ifrån den synpunlt br E. walt, utmärkt wäl genomtänlt och utarbetad bild. Dernäst Åndersson, hwars rättframma wäsende med fördel fram: hölls af hr Sellström. Dernäst ffräts daregesällen Pettersson som det utan twifwel är swårt att ej karrikera, ty karakteren sjelf är en karrikatyr. Här igenom hafwa wi antydt förklarvingge grunden dertill, att hr Bergström, fom säkerligen märkte stötestenen, i sitt spel bare nånot ojemnt och synbarligen ryd tes from och tillbaka mellan lättheten att följa frestelsen utt karritera och obenägenheten att göra tet. Stutliaen Lotta, den okonstlade och lycklina fnidaredottern: lycklig både derför att bon i pjesen blir gift med den hygglige Andersfon, och derför att bon på scenen frams ställes af fröken Wisell med få fin upp: fattning af det älstliga i såwäl hennes naivitg fom i hennes tofetteri. — Nugfartyget Wefterbotten. Här om läses i MN. D. AA: Som bekant, hade detta ångfartyg, under resa från Wasa till Stockholm sistl. höst med last af smör oc tjära, i Wasa skärgård törs nat på grund, blifwit läck, efter att Bhafwa kommit öfwer grundet, och för unds wikande af att sjunla på djupt watten måst lättas på land, der fartyget fantras de öfwer Åt babords sida och sjönk med innehafwande last, hwaraf wisserligen en del bergades genast, men resten läg Iwar i fartyget under wintern. Då bogferingsångfartyget ÅFärdig, fördt af kapten A. Alexandersson, med hwiltet fartyg ackord om bergning af Westerbotten blifwit uppgjordt, för omkring 8 dagar sedan uppkom till Wasa, war segelleden stängd af is. Jssen genombröts tot snart af Färdig, fom uppgick till staden i och för fartygets inllarering. Här mar man till. ytterlighet pessimistisk i afseende på YSefterbottens upptagande, och man hare till och med ej welat ingå på andra wil: for, än att emot en summa af närmare 40.000 finska mark garantera fartygets upptagande. Samma dag utgickFärdig till strandningsstället, då Westerbotten befans liggande med halfwa däcket efter fartygets hela längd under wattnet. Följande dags morgon funuo Tafa-boarna, till fin förmåning, fartyget frående på rät föl. Med en af ingeniör WW. Lindberg särskild konstruerad ångpump pumpades för-rummet läns på 4 och machinrummet på 6 timmars tid, på samma gång lasten i det förstnämnda lossades och fördes i land. Dylare hade under tiden warit nere på sjöbotten och granskat hålen samt inifrån provisionelt tätat läckorna; men ännu woro naturligtwis altra lastrummet med innehafwande last, salongerna och bar bords hytter fulla af watten, och man kunde ej inse, hwarför ej ångpumpen äfwen kunde länsa det aktra lastrummet. Orsaken härtill upptäcktes genom en slump. Under arbetet med att utifrån myra hålen hände, att den man, fom från en roddbåt långa fidan af ångfartyget med en båtshake biträdde wid detta arbete, släppte båtshalen, fom fastnade i någonting strax under ångsartygets wattenlinie. Wid närmare untersökning upptäcktes på samma ställe, der båtshaken fastnat, ett stort Hål i siran, fom måste tillstoppas med säckar, fylda med sågspån och dref, hwarefter fartyget nu kunde fullkomligt pumpas läng. På fjerde dagen efter Färs digs ankomst till strandningsstället afgick detta ångfartyg med Wefterbotten på släp, och ett arbete hade blifwit werkstälot, fom ej på något fött gifwer efter de utmärkta avbets-methoder, fom danskarna med fina dyfaresångfartyg alt fom oftast företaga i Sstersjön; oc) hwaraf hr Dahl, fom ledde dyleriarbetena från Färdig, har stor heder. Färden öfwer Bottenhafwet git lyckligt, ehuru stora ismassor måste genombrytas utanför Wasaskären, och tidigt på sistlidna fredags morgon an: Ino faytunaot hit

31 maj 1870, sida 3

Thumbnail