Article Image
Förbättrad kommunikation mellan Eng: land och Frankrike. Till en förbättrad kommunikation mel. lan England och Frankrike uppgöres altjemt nya förslager. Man har wäckt förslager om att bygga en tunnel såwäl öfwer, fom i och under kanalen Etrt förslaa, fom har större sannolithet att genomdrifwas, är byggandet af en ång: färja, fom skulle öfwerföra jernbantågen från den ena stranden till den andra. För några weckor sedan förewisades i London 2 motellr till dylika farkoster och i ett af de setnare numren of en petffa tirskrijten The Engenecr finnes ritning och beskrifning till en kolossal ångfärja, konstruerad af trenne enaelska inneniörer hrr Fowley, Abernethy och Wilson. Detta kolossala fartya har en längd af 450 och en bredd af 57 fot samt öfwer hjulhusen en bredd af 80 fot. Då det är swårt att uppfatta mått utan jemförelse med mått på likartade öremål, få wilja wi nämna att mellan we: stra fwängbron och dockan i härwarande hamn är omkring 450 fot. Twenne stora ångmaskiner med tilsammans 1,500 höft: krafter skulle driiwa detta fartyg som är berätnadt att göra turer öfwer kanalen på en timme. Fartyget är försedt med tre däck af hwilka det nedersta är afsedt för gods — od) det mellersta för pagfapgerarewagnar. Då wattenhöjden i -kanalen på grund af ebb och flod är mycket föränderlig så har man måst konstruera en särskild inrättning mid landninggplatferna för jernwägstågens inrättning wid landningsplatserna för jernwägstågens sänkande till jernwägsspåret på fartyget. Denna inrättning beftår af en 200 fot lång bro, fom hänger på fyra grofwa kettingar, hwilka medelst hydrauliska maskiner kunna höjas eller sänkas. När ett jernwägståg skall öfwerföras ställes först bron i jemnhöjd med jernwägsspåret på land. Wagnarne föras nu på bron som derefter sänkes i jemhöjd med mellandäcket på fartyget vit Hhagfarerare

29 april 1870, sida 4

Thumbnail