blefwe dragen från Thurebeg till Sewalla jå torde ide böra förbises, att hufwud staden, ehwad denna bana anlägges eller icke, alltid fon från norra stranden aj Mälaren sjöledes päräkna samma tillför sel af lifsförnödenheter, som den linien Sewalla —Thureberg skulle lemna, fam att följaktligen, om wägen förlägges från Upsata till Sala, en tillökning i denne tillförsel stall uppstå, hwilten icke i förra fallet skulle erhållas. J amedning af hwad den k. propositionen innehåller derom, att ThurebergSe: walla-linien jemmäliftrategifft hänseende eger ett afgjordt företräde, anser fig ut: ffottet endast böra erinra, att detta före träde ide torde wara af den öfwerwägande wigt, att bestämmandet af norra ftambas nans riktning deraf hufwudsakligen må göras beroenre. DÅ, enligt hwad utskottet sålunda fök ädagalägga, företrädet synes böra lemnas åt den bland de föreslagna 2:ne bansträckningarne, fom medför största befparing kostnaderna för deras byggande, underhåll och trafilering, då i öfrigt ide några öf werwägande fördelar skulle winnas genon antagande af den längre och kostsammare linien, finner utskottet, för fin det, at sträckningen från Upsala öfwer Sala, Bro wallen och Krylbo bör ega företräre fram för den af k. m:t föreslagna sträckninger från Thureberg öfwer Sewalla till filt nämnda ställe.