Article Image
nåtet. Men en sådan förenling mellan norra stambanan och Köping —Hult banan torde utan fynnertig swårighet tunna Win: nas, äfwen om Upsala — Sala-linien an tages. DÅ anläggningen af denna sednare linie medförer en besparing af mera än fem millioner rdr samt staten såsom bi: drag till anläggning af linien Köping — Westerås—Semalla skulle tällskjuta minft 5000,000 rdr, tunde, med betydligt mindre uppoffring än dessa 5 tv, millioner, Ås stadtomma antingen den utaf en motionär föreflagna jernwägen från Sala till We sterås eller en jernwäg direlt mellan ESala och Köping med bibana till Westerås. Ehuru genom sådan jernwägsanlåggning asståndet mellan Stockholm och Köping samt emellan Stockholm och Wefterås blef we omkring 4 mil längre, än om wägen förlägges från Köping öfwer Savalta,1ynes tock denna omständighet icke böra tills mätas någon afgörande wigt, enär denna förläggning hufwudsaktigen endast inwers far på fratttostnaden under ven mindre det af året då sjöfarten är stängd Det torde således funna antagas att det hufwudsalligaste ändamålet, som med jernwägens dragande öfwer Scwalla afses eller att bereda en sammanbindning mellan Köping, Westerås och norra stambanan, lita wäl och med större gagn, men med wida mindre kostnad fon winnas, om en sammanbdindningsbana anlägges mellan Koping och Sala, antingen öfwer Westerås eller dirett, men med grenbana till sistnämnda stad. Om man åter jemför de orter, hwilka Upjala— Sala-linien slulle komma att genomlöpa med dem, hwilka angränsa Thus reberg— Sewallarlinien, få torde ide funna nätas, att, äfven derest de trakter hwilka omgiswa hwartera linierna, ide tunna anses i någon afsewärd grar öswerträffa hfwars antra i foltmängr, bördighet eller andra på trafifen inwerlande förhållanden, linien Upsala— Sala skulle komma att framdrar gas på ett längre afstånd från Mälaren genom orter, fom i följd deraf hafwa wida större behof af förbättrade fommus nifationsanftalter, än Thurebergs — Sewal:faslinien, hwilten åter under första delen af fin utgrening från Thureberg på en längd af mera än tre mil skulle komma att dragas nära ftranren af de utaf mång fatdiga wikar genomskurna Bro och Håbo härader samt äfwen på den återftåenre delen till Sewalla skulle komma att löpa på ett ringa asständ från Mälaren. Det är befant att, om oc dessa trakter utöf. mer eget behof hafwa icke få ringa tillgång på landtmannaprodutter, hwilka finna fin afsättning i hufwudstaden, tran porten dit under större relen af året ombeförjes på ett för dessa slags waror särdeles billigt och befvämt sätt genom en mängd större och mindre ängbåtar, fom underhålla dags lig lommunikation med hufwudstadens hamnar under wintertiden ifrån de orter, fom ligga inom tre mils asstånd, med lantts mannens egna dragare. Att. för underz lättondet af denna transport en jernwägs anläggning är af behofwet mindre pålallad, inses af hwar och en, som, will taga tännes dom om dessa förhållanden. Dertill fommer att en jernwäg i detta fall hwarlen i belvämlighet eller billighet kan täfla med siökommnnitationen. Upsala Sala linien genomlöper deremot en tralt, som hittills saknar andra kommunikationsmedel, än wanliga wägar. Hwad särskildt beträffar den fördel, man förmenar, att fuimudftas den ffulle funna hafwa deraf att banan

15 mars 1870, sida 3

Thumbnail