att den förtjenar såort ajseende mid frå gans afgörande, synnerliaast om det fan wisas, att nämnda riltning i ännu högre grad än ESewaflla-linien uppsyller det med norra stambanans anläggning affedda ändamål. Men denna befparing i anläggs: ningskostnad är derjemte af desto större wigt, som den uppkommer rerigenom, att staten reran eger en särdigbyggd stambana mellan Thureberg och Upsala af nära sem mils länad, hwars trafil tomme att winna en högst betydlig tillökning i fall bar nan fortsättes från Upsala, hwaremot, om banan utlägges från Thurcberg öfwer Eewalla, trafifen, på sätt i den k. propofi: tionen jemwäl finnes anmärkt, komme att förtelas på twå linier, hwaraf, i sådan bäntelse, åtminstone endera ej tunde an: tagas återgälda de på def byggande ans wända kostnader. Det torre nemligen icke lunna bestridas att den skilnad i trafik kostnad, fom upplommer, om norra fam banan fortsättes från Upsala öfver Sala, eller om den utlägges från Thureberg till Sewalla blir ganska betydlig. I ena fallet komme nemligen staten att underhålla tra: fiken på en enta linie (Stockholm, Upla la, Sala, Storwik) med en längd af 20 mil 7,948 iot och i tet andra på twå linier, of hwilla den ena från S ockhlom till Upsala har, en längtr af 6 mil 6,000 fot och den andra från Thus reberg öfwer Sewalla till Storwik skulle OlifWÄ. 18, 6.711 eller tillhopa 24 mil 12,711 fot. Då denna längdskilnad alltså uppgår till 4 mil 4,763 fot skulle, äfwen om de årliga utgifterna för drift och underhåll ide beräfna8 till mera än 30,000 rer Per mil, ifall Upsala — ESala-linien antages, uppkomma en årlig trafitbesparing. öNver: stigande 120,000 rdr, fom kapitaliscrade efter 6 procent motswarar ett kapital af mera än 2 millioner rdr. Om härtill räfnas den ofwan uppgifna besparingen i anläggningssostnad, uppgående till fullt 3 millioner rer, skulle alltjå, genom ans tagande af Sala-linien, upplomma en bes sparing of minst fem millioner rdr emot om jernwägen bygges från Thureberg öfwer Sewalla. Då sålunda stambanans fortsättande från Upsala öfwer Sala till Storwik med: för få betydlig befparing, i förhållande till jernwägsanläggningen öfwer Thureberg och Senalla, få framställer fig den frå: gan, om antaganret af denna sednare linie tan medföra så stort ekonomiskt gagn frame för Sala-linien, att den förra, oaftadt den större uppoffringen, dock bör föredra: gas den senare. J detta afseende sörekommer wäl att, på sätt k. m:t i den nådiga propositionen anfört, Semwalla-liniens antagande skulle underlätta anläggningen af en enskild jernwäg af 4,, mils längd mellan Sewalla öfwer Westerås till Köping, hwarsör foftz naden, förutom nödig rörelsemateriel, De rälnats till 2,000,000 rdr, efter med får dan materiel till 2,416,666 rdr, och för hwillen anläggning ett bolag, enligt upp: gift, redan lärer wara under bildante, med wilkor att dertill erhålles ett statsunderstöd, motswarande del af anlägg: ningskostnaden. Genom denna wäg skulle alltså, i fall Thureberg — Scwallaslinien komme till utförande, en oafbruten fom munifation norr om Mälaren erhålles mellan Stocholm och Köping — Hult banan samt såmedelst med det öjriga ftambanes