Article Image
Hu US MH et — Wen MH — — OO OP AR af frågan, om hwillen af dessa trenne hufwudrittningar må ega företräde, anser fig utskottet, med hänwisning till den full: ständiga redogörelse för alla de ifrågafatta bansiräckningarnes längd och anläggningstoftnad, hwilten igenfinnas uti jernmwägss byggnadsstyrelsens wid den k. propofitionen fogade underdåniga utlätande med derwid bilagda tabeller, Här endast böra er: inra, att den af k. m:t nu föreslagna banus sträckningen från Stockholm öfwer Thu: reberg, Sewalla, Wansjö, Krylbo till Storwik, om banan förlägges öjwer Ångsholm och Muren, skulle erhålla en längd mel. lan Storwit af . . . . 19 mil 16211 fot, men att, då derifrån af drages den redan färs diga bandelen fr. Stodholm till Thureberg I ,, I,500 ,, den erforderl. nya bans buggn. stulle blifwa 18 mil 6,711 fot, med beralnad anläggs nings.oftnad för den nya bandelen af .. rdr rmt 15,459,000. I fall åter banan skulle utläggas från Stockholm-Upsala-banan öfwer Sala, Bor landet, Browallen, Krylbo och Horndal till Storwik, blefwe wäglängden mellan Stockholm och Storwit 20 mil 7,948 fot, hwaran med afrrag af den redan färdiga bans delen från Stockholm till Upsala 5 6,000 A den nya byggnaden ffulle blifwa. ........ 14 mil 1,948 fot med en anläggningstfoft: nad, berätnad till rdr rmt 12,395,000. Wid jemjörelse mellan dessa begge al: ternativer skulle alltså wägsträckningen från Stockholm öfwer Sewalla, Muren, Wan: sjö och Krylbo till Storwik blifwa 27,737 fot eller nära O,, mil fortare men an: läggningskostnaden, med asrätning af den redan färdiga banan mellan Stocholm och Upfala, 3,064,000 rer högre, än Sar lasliniens. Hwad angår förslaget om jernwågens fortsättande från Upsala öfwer Söderfors till Margretehill på Gefle — Dala-banan, jå får utskottet upplysa, att längden af tenna jernwägsanläggning beräknats till 9 mil 31,650 fot samt tostnaden derför till 7,505,000 rdr. Ehuru sistnämnda bansträckning få wål till längd fom anläggningstostnad betyd: ligt understiger de båda andra alternativen, nemligen från Thureberg öfwer Sewalla till Storwik, eller från Upsala öfwer Sas ta till Storwit, anser fig utskottet doc icke kunna förorda att densamma såsom stambana på statens bekostnad anlägges. Skälen dertill hafwa redan wid sistför. flutna ritsrag blifwit af dåwarande stats-. utskett i dess ofwan omförmatta betänkande n:o 66 framstälda. Nuwarande statsutskott, fom hufwudsakligen delar de derom då uttalade åfigter, har, för fin del, funnit den uppgift, fom genom norra stambanans anläggning skall lösas, egentligen ligga deri, att banan erhåller en rittning, som på ett nöjaltigt sätt tillfredsställer icke blott Norrlands och Dalarnes behof af jernmwäpsförbindelfe med hufwudstaden samt rifets södra och westra delar, utan oc bergslagernes behof af ändamålsenliga kommunilationer få wäl med affättningsorterna, fom med re relar af landet, hmil ka ega tillgång på kol, spanmål eller wats tentraft till bedrifwande af jernwertsrö: fala ford grur gjor såda anlöä 3 wäg Sen nan J wall rege lerc Abe förs fär! 5 Sal tala Nil tets byg syft riks gifn Hr säg af Ser nar talo kraf star rätt lägi skäl draf wär ma fost wifi måj der stän vikti Aske nerl ner gisf beta ban. der, buft kärl öfri följ gået utta kort son, dere Leij att G

11 mars 1870, sida 3

Thumbnail