Article Image
Husssfliten. Wi anföra följande ord ur en uppsats i tidskriften Framtiden om huffliten i Swerge och dess betydelse för wårt land, en uppsats, fom innehåller många förträffliga farter: SSnffligt wore att skolråd och skolsty relsen, mid sidan af fina omsorger för gossars och flickors bokliga underwisning, äfwen med uppmärlsamhet tillsåge, huru wira barnen i hemmen tillhölles till ar: bete och deri öfwades. En prest i Norge (i Balder) Har wisat hurn sådant fan, äfwen utan allt inträngande i i familjer lifwets inre, låta fig göra. Då han i tyrlan pålvste ffolbeföten för året, tillade han den önskan, att de äldre barnen måtte glädja honom med att medtaga prof på ett eller annat, fom de med fina händer arbetat. Han uttryckte fig med förfigtighet, frultande att allmogen lanske ide stulle tyda om denna sammanblandning af stolans religiösa och arbetets mwerldaliaa wäsen; men det gid bra; intet miss förstånd förmärltes. Wid högtiderna tillgick derefter få, att der förhördes i religion om förmiddagen, i geografi och rät ning m. m. på eftermiddagen, och när få: lunda hela ven egentliga förrättningen mar slutad med tal oc fång påminde preften om fin anmodan, och några af fliforna tommo och framlade prof rå spinning, stickning och häckling, och en gosse hade att förewisa en knif med ur: holkadt ffaft, en annan en rälnetafla, en trerje litet träskäring. Det mar ide måns ga prof första året, men likwäl få mycket, att prosten fick lust att fortsätta året dere efter od) de följande. Wid arbetenas föres wisning blef tillfälle att framställa en och annan wägledande och uppmuntrande ans märtning; liljom till premie lunde pros sten köpa ett oc) annat stycke; för andra ftydengmåfte det bero på hederligt omnämnande. Detta exempel synes oss förtjena efterföljd men wi skulle wilja widare utfträcta omsorgen om skolbarnens uppfostran i arbetsduglighet. Månne det skall wara så alldeles nödwändigt att de omkring 500,000 barn, som nu, med årlig kostnad of omlring 4 mill. dr, unnterwisas i må ra skolor, skola förnöta fiera års tiv på inlärandet af bibliska historien, katekesen och något litet af räkning och geografi m. m., för att, när te omsider återgå till fina i allmänhet fattiga hem, stå lita or förmögna att bidraga till familjernas uttomst fom när de först började fin ffolgång? J rikare länder än mårt förfpils ler man ide få ungdomens lärotid.

8 februari 1870, sida 4

Thumbnail