twingas i wissa rigtningar, utan bör densamma lemnas all den frihet, bwars till. möplighet finnes. Den trafit, fom kommer å den ifrågawarande banan norr ifrån, börasäledes ej heller omil:torliaen trifwas åt öster, ware fia för att i huwudstaten starna, eler sjöledes gå widare, eller att först efter en läng omwäg komma till westligartelarna af riket. Den behöfwer en möjlighet att utan denna omwåg funna wänta sigdit westlig rigtning och sålunta komme i beröring med det sig der utbredande jernwånenåtet, eller att ometelbart söka bamn wid: Mäålaren, likasom för tra: siken från de westra orterna och frän Mälaren behöfwes en möjlighet at utan allt för stora swårigheter komma i beröring med den norra banan. 3 detta afseende innebär otwifwelaktigt ten syrliga linien ett stort företräre, i tet att sannolitbeten af en enslild banas byggande från Köping öfwer Westeräs til Sewalla, om norra stutebanan drages öfwer sislnämnte ort, syne-e mer afseenre årtean ej mindre å den tortare wägsträckningstostnaden, än oc å ret intresse för en sadan anläggning, som nu i orten gifwit sig tilltänna, wara ganska s:or i förhålande till utsigterna för en banas tragande mellan Sala och Köping. Men ide nog med att kommunikationen mellan Mälaren och te westra orterna å ena samt de norra å andra sitan bör på nämnda sått tillaotoseo. Den rörelse, fom intill fednafte titen förenat westra Westmanland, norra teten of Nerite och södra delen af Das larna med hufwudstaden, krälwer, ock, om den ide skall med twäng hänwisas att i stället traga fig westerut, en lätte vad i förbinvelfen, större än att den ens fan anses munnen med jernbana, fom genom krökning uppåt Sala och Upsala blifwer 4 till 5 mil längre, än om wägen tages öfwer Sewalla och Thureberg. För utt närmare tillse, hwilken upp: offring i ötad byggnadefostnad fordras för winnande af setnast omförmälta förmåner i allmänna rörelsens intresse, will k. m:t ou yttra fig i fråga om mar tet mellan de flere, för banans framdragante på det för bira rigtningarna hufwursakligen gemensoammi områtet, untersötte alternativa, hwilta finnas om förmälda uti en af IJermvänskty: veljen den 12 innewarande månad aflåten unterrånia skrifwelse, hwillen k. m:t mil låta såsom biluga åtfölja renna nådiga propositton. Hwad då först angär förslaget att med banan bez röra Mjwefta, denna puntt, i affeenre å hwilkens wiat för banans sträcknina ve i öfrigt skitjaktiga meningarna synas temligen enina, torte de stora tostnader, fom rermed äro förenade, ide af mote fwarande förtelar uppwågas, utan li nien snarare böra längas öfwer vet ej aflägse warante Krylbo, rer öfmergån: gen of Dalelfwen lättare låter sia werkställa och hwarifrån, dä sårant anses erforderligt, ett sitrospär med mindre kostnad bör funna till Afwesta utlängas. Ai nyss anförda grund anser k. mt att i fortsättning från Krylbo norrut ide bör besrämmas miftligare rigtning än öfwer Hornral til Storwik. J frånga åter om sträckningen föder om Krylbo, få, eh uvu det måste erkännas wara för: