löka, hwilla besparingar ytterligare funna göras. Hwillet efterföljanswärdt exempel har ej England häri lemnat andra länder och ide minst wårt fattiga, olyckliga, hungrande och af en snart sagdt wansinnig statelvx swårligen marterade Swerige! — Anmärkningen är Weckopostens. — Sjömätning. I afscende på Sjö carte-werlets fortgång och förbättrande har k. m:t, på förwaltningens af fjörärendena hemställan, under den 12 sistl. Febr. bi fallit, att söljande fjömätningsoch un dersölnings-expeditioner må detta år utför ras, nemligen: Wid Bottniska wilkens um obfervationer, hwilla, få snart ärstiden finnes tjons lig, böra begynna mid Hap.uranda, i och för bestämmande af puniterna i det geo detiska triangelnät, fom för framdeles blifwande sjömätningar skall upprättas och hwartill, under föregående årets relognosceringar emellan nämnda stad och Örne sköldswik, de hufwudsakliga punlterna blifwit utsedda och till större delen med nös diga signaler utmärtta; warande tiden för utförandet af denna triangelmätning berälnad till omkring fyra månader. — Gelliwara bolags återuppståndelse. J Norrb.-Kur. läses: Rygtet har under sista weckorna haft mycket att berätta om Gelliwara bolags snara tillqwicknande. Dess osaliga afsomnande lärer nemligen endast hafwa warit en afswimning, en stkendödsdwala, en förtrollad sömn, fom man un står i begrepp att häfwa. Den sagoprins, fom är utsänd att bryta för: trollningen och wäcka den sköna NRofamunda, lärer wara ingen annan, än en m:r Robinson, hwilken för närwarande befinner sig i Stockholm för att inhemta nödiga lunssaper i swenskta språlet. — Norra segelleden i Stockholms fför gård är tillsrusen. Från Arholma synes till sjös å Ålands haf ingen wak. Södra och östra segellederna åt Dalarö och Sandhamn äro ännn isfria från ett stycke hit: om Kanholmarne. — Krupps gjntstålfabril. Angående denna storartade faorik finner man föl jande uppgifter i Der practische Mafdinen Conftructem efter ett föredrag, hållet of Oelschläger i Bresclaus handtwertsförening: Krupps gjutstålfabrik i Essen, hwilken bildar ett wärdigt motstycke till Creuzotewerlen i Belgien, upptager en yta af 920 Morgen (26,634,938 fw. qvadratfot), hwaraf fabritsbyggnaderna betäcka 240 Morgen (6,948,244 iw. qv.-fot). För kommunikationerna inom werken finnas 2V, Meilen (nära 2 fm. mil) jernwäg med 6 lokomotiver och 150 wagnar (i Crenzot cirsa 6 Meilen — 312 fw. mil med 15 lokemotiver). Dessutom anmwäns das 60 hästar för mindre transparter. Gaslågornas antal uppgår till 9,000 och gasförbrufningen under en af de mörlaste dagarne till 200,000 Kubitfuf (236,238 sw. ub.fot). Arbetarnes antal är 10,000, utom te fom arbeta i bergwerken och) wid masugnarne m. m och hwilkas antal är cirka 1200 (hela antalet arbetare i Erenzot är 10,300); arbetslönerna uppgå årligen till 3,100,000 thir (omkr. 8,120,000 rdr rmt). J gång äro 160 ångmaskiner med tillsammans 6,000 hästkrafter oc) 130 ångpannor (i Crenzot allenast wid de nya werken öfwer 5,000 häfttrafter med 148 pannor). Kolåtgången uppgår för pannorna till 13,500 Schffl. (4,500 t:r) och